donderdag 21 oktober 2021

malta dag 4

Toch gaat zon reis snel.. je bent er en voor je het weet ben je alweer de laatste dag aan het volmaken.

Gisteravond tijdens het toilet maken om te gaan eten klopt ankie aan mijn deur, er zat een boe in haar kamer. Zoals ze het vertelde  was het hilarisch ik dacht natuurlijk meteen aan een duif, maar het bleek een roodborstje te zijn. Dus ik de kamer in en het roodborstje eerst uit de badkamer. Verdreven, daarna nadat ik natuurlijk een foto had gemaakt, het vogeltje uit de kamer.
Helaas had het vogeltje in paniek, wat inbrekers ook vaak doen zijn ontlasting gedropt ergens de spanning dus moest het bed verschoond. Omdat we toch nog moesten eten hebben we meteen het laken meegenomen en deze bij de receptie afgegeven, de man keek verbaasd dacht eerst dat het vogeltje in het laken zat, zo slecht is mijn Engels ook. Weer niet. Maar nadat ik de foto liet zien zei hij liefdevol ach een Robin .. Engels voor een roodborstje, die man blij weer iets speciaals meegemaakt om thuis te vertellen.

Het eten was prima, geloof dat de aubergine hier erg geliefd is, zit in elk vegetarisch gerecht. We hadden een salade extra besteld en friet. De salade leek in de beschrijving vegetarisch. Maar toen het kwam zat er een homp vlees op wat dus een speciaal Maltees worstje bleek te zijn., maar dan open gesnedenen. Dat konden we er gemakkelijk vanaf halen dus dat scheelde een hoop. De friet hebben we nooit gezien. Terug in het hotel eerst het laken gehaald, daarna de 4 trappen op naar boven, eitje .

Vandaag op naar Gozo, een klein eiland met ook twee tempels.
Tijdens de bootreis waren we vooral gericht op het beeld van Paulus die we ook hebben gezien aankomst op gozo konden we meteen een bus pakken die ons naar het station in de stad bracht, vandaar uit naar de tempels, indrukwekkend deze tempels, wederom onbegrijpelijk dat dit dor mensen handen is gemaakt. Daarna naar de oudste windmolen in Gozo, de kerk bezocht en terug naar Victoria in een bus net een Buschaufeur met eem piercing in zijn lip die erg veel haast had… het kerk wel Max Verstappen in een bus..

In het plaatsje Victoria uitgestapt en na de Citadel gelopen, een behoorlijke uitdaging voor de benen, een behoorlijke klim. Maar boven aangekomen was het meer dan waard, prachtige sfeer, bijna Medina achting zo mooi. En sfeervol. We hebben daar eerst genoten van het uitzicht, daarna de martelkamer bezocht, heel spijtig alleen lege cellen. Daarna het natuurmuseum ook erg boeiend. Het meest erge was wel de kerk, vroeg extra entree, dus ik zei meteen 2 senior , ik ben natuurlijk bij lange na nog geen senior, en moest tenslotte ook mijn mouwen naar beneden doen, dus ik vond het terecht dat we korting kregen, toch merk je dat we veel hebben gezien en er ook erg van genieten, maar bij de zoveelste kerk denk je, alweer hangt er een vent te drogen, en weer een sereen kijkende moeder.. het is genoeg.

Dus besloten we, nadat we twee vette hapjes hadden genomen een met kaas en de ander met groente verpakte bladerdeeg gefrituurde hap hadden gegeten dat we het met gemak aankonden, dus gingen we een route lopen uitzet anwb boekje. Prima boekje we hebben er steeds erg dankbaar gebruik van gemaakt en ik ben om, ik wil alleen nog maar die boekjes, dus we vonden een bus, stapten in en goed als we zijn, stapten we uit op de verkeerde halte. Het boekje beschreef een prachtig pleintje met een juist bijzondere kerk, die gelukkig dicht was, maar die zagen wij niet, dus wij maar via Google Maps het goede pleintje gezocht, vandaar zijn we gaan lopen, prachtig gewoon. Eerst een saai stuk daarna na het laatste huis links af en door een ruig kalksteen gebied lopen naar de kust, dat was het… maar het is gelukt, we vonden inderdaad de kust prachtig mooi die krijtrotsen, genoten.van deze tocht met de bus naar Victoria, bus naar de haven en toen met de fast Ferry naar Valletta.
Daar eerst ff naar het hotel, koffer voor inpakken. Wat geld neerleggen voor de cleaner, daarna de voorlopige laatste avond eten op Malta .