donderdag 13 september 2018

jouw lichaam



Vandaag had ik een erg leuke dag met de ISK, ze hadden behoefte aan iets anders, dus ben ik begonnen met het uitbeelden van voorwerpen. Ik zet een koffer neer, en ze moeten dan een voorwerp eruit halen, maar het is er niet, ze moeten dus uitbeelden wat ze eruit pakken.


Ergens denk ik dat ze iets hebben gehad over de dokter, de eerste die kwam, ging een stethoscoop uitbeelden, best lastig maar wel goed. Gelukkig heb ik altijd een soort van koffertje van de dokter liggen, dus ik heb meteen aan ze laten zien wat dat was.. hadden ze ook weer wat geleerd.

Daarna kwamen ze met een defibrillator, de zgn AED. dus ik heb ze meteen meegenomen naar de gang  waar bij ons op school een AED hangt, deze aan ze uitgelegd, ook dat ze er in principe nooit aan mogen komen, tenzij het echt nood aan de man is, maar dat ze weten waar hij hangt..

Daarna kwamen er nog meer medische dingen aan de orde, zoals paracetamol en noem maar op, deze dingen heb ik allemaal met ze besproken en aangewezen, ook verteld dat ze op school geen paracetamol krijgen maar dat ze dat van huis mee moeten nemen.

daarnaast ben ik met de namen voor de diverse lichaamsdelen gaan begonnen, ze te benoemen, zoals scheenbeen etc..ik vind het echt belangrijk dat ze dit weten en leren mede omdat ze als ze ooit naar de dokter gaan dat ze dan weten wat ze moeten zeggen, en niet zeggen, ik heb hier pijn, maar ook voor de telefoon kunnen vertellen dat ze pijn hebben in hun arm, bij hun ribben, etc. . als zij het kunnen kunnen ze ook hun ouders dit leren en dat lijkt me ook meer dan goed. Dat ze dus elkaar kunnen helpen. 


Het is opvallend hoe de groep die net in Nederland zit met sprongen vooruit gaan, ze leren heel snel Nederlands en zijn vreselijk leergierig, vind ik erg leuk en mooi om te zien. Zeker als ik zie hoe ze genieten van de dingen die ze leren.

Het waren vandaag erg boeiende lessen weer met deze kids, en het is altijd een feestje om ze les te geven,.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten