maandag 22 juni 2020

Banksy en mr Brainwash




Aangezien ik nu ook tegenwoordig een docent ben die heel veel moet doen, naast mijn online opdrachten mag ik ook het wonderschone vak Engels geven, wiskunde, mens en maatschappij, Nederlands en bio..   dus dat is bijzonder. Al moet ik zeggen de ene les is meer een succes dan de andere... kortom, ik zit bij veel vakken achterin, doe wat me is opgedragen en zit daar heel mooi te wezen en de orde te bewaken alsof ik er voor geboren ben.. ideaal.

Maar soms kan ik mijn kennis en één van mijn grootste passies delen met de leerlingen, die kans kreeg ik bij collega Nina van Engels, ze had een tekst over Banksy, ze was daar net als velen, waaronder ik, fan van. dus 1+1 was meteen 2, en voor we het wisten hadden we een soort van kort project uit de grond gestampt..
Ik met mijn aanvullingen en mijn kennis, Nina met haar passie voor haar vak.

Dus we begonnen met een korte inleiding, over wie nu Banksy was, ik had het prachtige boek van Chris en Rick meegenomen en de kinderen van mijn groep zaten ademloos te kijken, Nina begon aan haar kant van de klas, ( we zitten met 1 klas over 2 lokalen verdeeld, door de corona)  met een prachtige tekst met vragen over Banksy, zij had wat kunstwerken van hem gezien in New York, ik in Berlijn, London en ook  natuurlijk in de diverse musea waar ik ben geweest met streetart... de winkel van BAnksy staat nog op mijn verlanglijstje om die te bezoeken in London, dat zou zomaar deze zomer kunnen als ik er heen kan zonder dat ik eerst 14 dagen in quarantaine moet. maar dat komt dan wel.

Ik liet dus het boek zien, maar ook foto's van Banksy uit mijn eigen foto album op het internet.. Een aantal leerlingen hadden zelf al een foto gemaakt met iets van BAnksy bij de opdracht van het Schilderij bij drama online, mijn lessen.  dus er ontstond meteen bij mij het idee om ook kunst er bij te betrekken.. als zij nou een opdracht bedenken waarin ze iets met Banksy gaan doen. wie weet kunnen we tegen die tijd mijn stoelen in het nieuwe drama lokaal dan gaan bewerken en schilderen met dingen van Banksy, wat erg gaaf zou zijn.. maar dat is nog toekomst muziek, maar zou erg gaaf zijn..

Maar goed ik dwaal af, ik had ooit een dvd gekregen over Banksy, waarin ook meteen andere streetart artiesten zichtbaar waren, en het mooie is ik had heel veel foto's van deze mensen die dit maakten, dus dat kon ik de leerlingen ook mooi vertellen en laten zien met foto's.. kortom het werd een prachtige les voor ze.  wat al gauw lessen werden. 

De leerlingen genoten en door een simpele tekst, passie van twee docenten stampten we zo een prachtig project uit de grond.. gewoon door  wat te sparren, niks geen moeilijk gedoe met schemas met lesopzetten, met alles volgens de normen maar gewoon op basis van kennis, van passie  een prachtig project laten ontstaan.. waardoor de leerlingen een mooie ervaring hebben en hopelijk net als ik ..  nooit meer normaal over straat kunnen lopen, of door steden, altijd kijken naar dat wat er is maar niet iedereen ziet. zoals de space inviders.. zoals Mister Brainwas met zijn prachtige hopevolle teksten Life is  Beautiful.. en noem maar op.. van alles.    wat is het onderwijs toch prachtig als je in beweging blijft..

In de dvd, is het leuke je ziet Banksy maar dan als schaduw, maar je ziet ook van Mr Brainwash van documentaire maker ineens veranderd in een streetart artiest die miljoenen verdient.. . door gewoon te zijn






Geen opmerkingen:

Een reactie posten