maandag 20 november 2017

Een vos verliest....

...wel zijn haren maar niet zijn streken....


In dit geval is de vos een vrouwtje en ik noem haar zolang ik haar ken mijn moeder.

Mijn moeder is een bijzondere vrouw, dat heb ik al vaker geschreven en gezegd en ze is zo geweldig leuk bezig, ze verzint steeds weer iets om voor te vechten of om de boel weer eens in de nodige verwarring te brengen. Mijn moeder is zeker geen opvallende verschijning, ze is grijs, ze komt heel gewoon over, je denkt dat ze een gemakkelijke prooi is.. maar daarin vergis je je behoorlijk. Ik vergelijk haar vaak met het de boeken van Gilman waarin er geschreven word over de spionne met het hoedje. Zij draagt geen hoedje, geen bokkenpruik maar ik denk dat ze als spion heel goed haar boontjes weet te doppen en zelfs nog meer.

Ze vertelde me deze week dat ze bezig was met prijsjes voor de Bingo die ze wil organiseren, ze heeft dit opgezet omdat ze de Bingo goed vind maar in de aanleunflat waar ze woont is dit niet georganiseerd dus mijn moeder bedacht alvast dat ze dat dan maar even moest gaan opzetten op haar 83ste levensjaar. Ze is wat gaan informeren, heeft inmiddels een helper in het kwaad, en ze heeft het voor elkaar, de bingo is rond, ze heeft een  zalen verhuurder zover gekregen dat hij de zaal gratis ter beschikking stelt en ze heeft prijzen uitgezocht. Ze gaat langs allerlei bedrijven en vraagt of ze iets hebben om te sponsoren, ze sleept de ene na de ander tegoedbon binnen en ze geniet. 

Daarnaast is ze pist over omroep Max, als je geen lid bent krijg je niets, en moet je de volle mep betalen dus ze heeft maar eens gebeld naar Max. Ze begon met de vraag wanneer haar abonnement op hield, dat bleek in januari te zijn. Dus mijn moeder zei heel mooi dat ze er over nadenkt om het op te zeggen. De andere kant vroeg natuurlijk waarom. Mijn moeder, goed voorbereid zei doodleuk, ja ik ben al jaren lid van jullie en ik krijg nooit iets, moet altijd de volle mep betalen en nu hebben jullie ene geweldige leuke agenda van Janneke Brinkman en die wil ik ook. Nou dat konden ze niet regelen die agenda maar ze wilden mijn moeder wel aanbieden dat ze een jaar lang voor de helft van de prijs lid kon blijven en dan kon ze zelf die agenda wel bij de boekhandel kopen. Mijn moeder, sluw als ze is. zei heel mooi, nou daar moet ik even over nadenken.. Na een week heeft ze gebeld en medegedeeld dat ze het goed vond.. Kortom ze heeft het voor elkaar , ze krijgt een jaar lang het lidmaatschap incluis de gids goedkoper, en die agenda hoeft ze toch niet.


Nadat ze mij dit verhaal had verteld zei ze meteen.. nou ik ga dit vanaf nu vaker doen.. ik moet er om lachen. ze is dan wel 83 maar haar streken is ze nog lang niet kwijt. ... en ik geniet hier enorm van, ik moet er om lachen hoe ze, ondanks dat ze mijn vader mist, ze het leven omarmt en uitzoekt hoe ze het leven een beetje leuker kan maken voor zichzelf en zeker voor anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten