zaterdag 3 januari 2015

afzien of gewoon dom doorademen


Het begon als een grapje, tijdens een gesprek met vriendin op de sportschool, we zaten samen op de fiets en hadden het er zo over dat je heel vaak dingen koopt die niet nodig zijn, maar dat je het doet omdat je denkt dat het nodig is. We hadden het natuurlijk over kleding, schoenen, ondergoed, spullen van de action die je koopt maar niet echt nodig hebt, die uiteindelijk na maanden in de kast te hebben gelegen verdwijnen in de container of dat je ze weg geeft als goedbedoelde onzin kado aan vrienden. Dit moest toch anders kunnen. Al pratende en bezinnende kwamen we tot de conclusie dat we dat toch echt wel een maand moesten vol kunnen houden. Dus de afspraak was gemaakt, de maand januari zou een maand worden waarin we geen kleding etc kopen. We mogen alleen eten, verzorgingsartikelen, bloemen voor op tafel van max 5 euro per week, verder dus niets. De eerste paar dagen van het nieuwe jaar zijn al aan de gang en ik moet zeggen, het valt mee, de sjeu van het leven is wel een beetje af, zeker als je niets meer mag, dus de eerste dagen is het best goed te doen, je denkt niet na, je gaat boodschappen doen, loopt bewust door de supermarkt, en beseft ineens dat je die leuke aanbiedingen die er liggen, zoals een gigantische mooie pan, niet mag kopen, omdat je hem niet nodig hebt en het is bezinning maand.. grommm, dus het is dan doorademen en doorlopen vooral. Natuurlijk is de escape verzorgingsproducten helemaal geweldig, want ik denk dat deze maand de Kruidvat, de Etos, de da, goede zaken gaan doen met ons, dat we daar veel lopen en vooral ook kopen, kortom ik denk dat ik aan de eind van de maand met een overschot zit aan verzorgingsproducten.. maar het is het proberen waard. Bewust kijk ik nu dus niet bij reclames, niet in folder, of alleen de folders met eten en noem maar op. Natuurlijk heb ik van te voren groots in geslagen toen het nog mocht, en moet zeggen dat staat nog ingepakt, zodat ik af en toe iets uit de tas kan halen en net als Mr Bean ineens kan zeggen, oh wat leuk iets nieuws.... hoe ga je jezelf voor de gek houden. Naast dat ik dus mij deze sanctie op heb gelegd komt natuurlijk ook weer de bewuste afvalrace om de hoek kijken, ik had het zo goed gedaan, maar de maand december ben ik iets te lief voor mezelf geweest, iets te veel gegeten, durf niet eens op de weegschaal te gaan staan dus dat zegt iets.. vrijdag over een week op de weegschaal bij de diĆ«tiste, ik hou mijn hart vast en zucht nu al.. volgende week maar even ergens op de weegschaal bij de sportschool om alvast de schade te zien en er aan te wennen, het meten van de buikomvang was al geen succes.. dus januari ik zou willen dat je al voorbij was.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten