zondag 12 januari 2014

Het verlangen naar Mekka

 
Zaterdag  met vriendin Kitty naar het Volkskundige museum in Leiden geweest. Er was een tentoonstelling die mij kwa naam al aansprak maar ook omdat ik meer wilde weten van de drang om naar Mekka te gaan. Het viel me in Marokko al op, dat de gids die wij ter plaatse huurden, dat  hij een speciaal mutsje droeg, en daaraan kwastjes, er werd mij verteld door onze echte gids, dat dit een teken was hoe vaak hij in Mekka was geweest, en dus was hij erg gerespecteerd in de gemeenschap van Fez. Aangezien ik veel met moslim leerlingen werk, wil ik toch weten wat die drang is van ze, waarom naar Mekka, wat denken ze daar te vinden en te halen. Aan de andere kant, als ik nadenk weet ik dat heel veel Christenen toch ook naar Israel willen om daar de achterlatingen van Jezus te zien, dus zo gek is dat niet. Toch was ik aangenaam verrast over de achterliggende gedachten van de mensen die naar Mekka, gaan, ik dacht in mijn onschuld dat het gewoon een reisje was en dat je daarna gewoon klaar was. Nu blijkt dat er een heel ritueel bij zit, van een zuil stenigen, om zo je gedachten te reinigen, wat een aantal dagen duurt, daarna de 7 kilometer lopen die Hagar aflegde in de woestijn om water te vinden voor haar zoon. Daarna is het een toch naar een bron, al ben ik natuurlijk allang weer vergeten hoe die bron heet, waar men dan water drinkt. Daarna komen ze terug in Mekka, waar ze dan hun haar afscheren, speciale kleding aantrekken, en dan pas gaan ze de wandeling doen rond om de zwarte steen. De steen, zo gaat het verhaal, was eerst melk wit, maar door de zonden van de mensen is hij zwart geworden. De mensen lopen 7 keer rond deze steen, en zeggen dan gebeden op. Hiervoor hebben ze zelfs een gebeden teller. Bijzonder indrukwekkend vond ik dit. In de tentoonstelling was ook een mooi kunstwerk met ijzerschaafsel, en een magneet, die aangeeft hoe magnetiserend mekka kan werken.. die foto staat hier natuurlijk met de uitleg. Nadat we de tentoonstelling door waren gelopen, zijn we even gaan zitten een heerlijk kop thee genomen. Daarna zijn we nog even bij de Boeddha's gaan kijken ik wil dat altijd graag. Ik weet nog de eerste keer, toen was ik denk ik 20, dat ik het museum inliep en ineens in een giga zaal stond met daarin de 5 beelden van Boeddha... ik was totaal overrompelt en heb daar denk ik wel 15 minuten gestaan om te kijken en het maakte zon indruk op mij , dat ik alleen maar dacht wow..  Altijd als ik in het museum kwam bracht ik even een groet en een bezoek aan deze beelden. Later werden deze beelden dan ineens verplaatst, wegens een verbouwing,   in een heel klein hoekje van het museum en weg was de pracht , de indruk en het uniek. Nu hebben gelukkig veel mensen gevraagd naar de boeddha zaal, waar hij is, en heeft het volkskundige museum dan toch maar een speciale ruimte gemaakt voor de beelden, maar het is niet meer wat het is geweest, helaas, de mooie steriele ruimte die door de zonwerking en door de inval van het licht altijd net een ander beeld gaven is helaas verdwenen, het is nu gewoon een soort van kamertje, met veel kleur maar het is en blijft een indrukwekkende geheel deze beelden. Nadat we samen nog even de museum winkel hebben geplunderd, en ik ineens wegens een fout in de computer 28,96 voor een kaartje moest kopen, wat wel is recht gezet , zijn we weer heerlijk naar huis gegaan. Het was een heerlijke middag zo samen en erg genieten ook De tentoonstelling vind ik een aanrader zeker voor iedereen die in het onderwijs werkt, maar zo wie zo iedereen die wat meer wil weten van de islam en de pijlers van het moslim zijn.









 





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten