vrijdag 24 januari 2014

elke dag stink ik er weer in...

Al jaren heb ik de gewoonte om mijn wekker een half uur te laten lopen met de werkelijke tijd. Een half uur voor te laten lopen. Ik weet niet wanneer dit ontstaan is maar het werkt wel. Ik vermoed dat het ontstaan is toen mijn toenmalige geliefde en inmiddels langste liefde ooit, zo vreselijk moeilijk uit bed te krijgen was, dat ik dit stiekem heb ingevoerd, zodat we in ieder geval als we ergens heen moesten we op tijd waren, omdat hij dan dacht dat hij veel te laat was. Het is maar een optie en een gedachte maar toch het zou zo kunnen zijn natuurlijk. Nog steeds doe ik dat, en het stomme is, elke keer als de wekker afgaat, dat ik dan schrik, ik uit mijn bed spring, ik me de schompes haast omdat ik denk dat ik veel te laat ben, ik speel met vuur want de wekker zet ik net een kwartier voordat ik de deur uit moet, dus ik denk elke keer weer ik heb me verslapen. Ik ren naar de keuken, gooi de theepot aan, pak mijn fruit wat ik naar binnen prop, met de nodige vitamines, ren naar de badkamer, spring onder de douche, scheer me snel, maak mijn toilet, maak mijn haar en vlieg terug de keuken in om mijn eten te pakken, deze week heerlijke blanke vla, ga dan even zitten en kijk op de klok in de kamer om tot de ontdekking te komen dat ik nog zeeën van tijd heb omdat ik een half uurtje over heb.. Het gekke is dat ik dat al jaren doe,  het stomme is dat ik dat elke ochtend schijnbaar vergeten ben., met als gevolg dat het ritueel zich elke dag weer herhaalt zoals hierboven staat beschreven..Het zou natuurlijk ook kunnen omdat geen enkele klok in mijn slaapkamer goed loopt, zo ook in mijn huis. De betrouwbaarste tijd voor mij is of de klok van de dvd speler, of mijn horloge, maar dat vergeet ik heel vaak.  In mijn lokaal hangt ook een klok en die klok loopt wisselend of een kwartier achter of 10 minuten of 5 minuten. Het voordeel is dat leerlingen op de klok kijken en denken goh wat nog lang, en dan ineens is er de bel.. met als gevolg dat voor hun beleving de les is omgevlogen, en dat we tijd te kort hebben,.
Het gekke is dat ik altijd dacht dat ik gek was, omdat ik dat deed met de wekker in de ochtend, nu blijken mijn leerlingen die toch elke dag hier zitten trappen erin en dus kennelijk heeft een klok iets magisch en geloven we alles wat de klok aangeeft kwa tijd.. met als gevolg dat we misschien de klok moeten afschaffen om zo zeeen van tijd te hebben. In de zomervakantie, en eigenlijk in elke vakantie, weiger ik een horloge te dragen, zo ook heel vaak in het weekeinde om zo te kunnen genieten van de dingen die ik doe zonder de drang van de tijd...
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten