zondag 24 februari 2013

toen ik 4 jaar geleden...

Ooit en het lijkt heel heel lang geleden dat ik behoorde tot de paria van de samenleving..Ik was toen nog de trotse bezitter van een klein asbakje, in mijn broekzak, ik had een leger aan aanstekers, ik had prachtige voorwerpen die zelf sigaretten konden maken, ik was in het bezit van geweldige mooie asbakken, echt modern en strak, die vind je tegenwoordig niet meer. Ik had een mooie bahama beige kamer waarin ik zat, ik had een geur om mij heen, die ik net als bij knoflook, niet rook maar die ik wel bij me droeg, inmiddels weet ik dat het zo is dat je niet echt lekker ruikt als je rookt, ik had een auto dat als je de deur opendeed na een lange rit je als het ware een rookmachine aan zette omdat er dan heel veel rook uit je auto kwam dat niet was weggevoerd via de weg die het moest gaan. Ik had potten kauwgom in mijn auto en in mijn tassen, om zo mijn adem fris te laten ruiken.. kortom om ik was een stokverslaafde roker.. en ik vond me stoer.. ik was toen tegen alles wat maar anti rokers en rook was. Ik vond het belachelijk inderdaad.. want wat maakt het nou uit een sigaretje meer of minder... en ik rookte dan wel meer. Moet wel zeggen dat ik altijd me keurig aan de regel heb gehouden dat ik bij mensen die net rookten daar niet in huis rookte maar altijd buiten ging staan omdat ik vond dat je dat niet kon maken, maar dat ik daarmee wel de geur bij mij droeg vergat ik voor het gemak. Talloze excuses heb ik bedacht om te kunnen roken overal en altijd.. Men kon mij uittekenen met een peuk in mijn mond bij wijze van spreken.... ik was als het ware getrouwd met mijn peuk. Dit alles schoot door me heen toen ik dit bordje zag hangen in een lift in Utrecht waar ik een training volgde.. en ik was geschokt.. even weer bedenken : "Roken in de lift.. dat doe je toch niet" en meteen ook beseffen ja dat deed ik wel.. en dat hoort niet in zon kleine ruimte ook nog roken..  hoe assosiaal kan je zijn.  Maar goed dit alles is precies 4 jaar geleden gestopt.. ik ben toen gestopt met roken, ik weet nog dat ik alles wat met roken te maken had heb opgepakt en dat ik het dus uit mijn raam gooide zo de sloot voor mijn huis in, van drie hoog. alles incluis de high tech asbakken, incluis de bijzondere aanstekers en noem maar op zelfs een hele slof camel sigaretten zijn in de sloot beland. Ik zie me nog mijn laatste sigaret roken en deze in een asbakje stoppen die ik nog steeds in mijn bijzondere glazen bakje heb staan waar ook mijn spatel in zit waarmee ik mijn hele huis het behang heb gestript na het beeindigen van mijn relatie van 10 jaar.... het bakje van hoogte punten en van afscheid nemen en afsluiten lijkt het wel te zijn. Mijn laatste sigaret die ik niet eens bewust heb gerookt maar die ik voor ik het wist al in rook was opgegaan... En toen begon de strijd, ik heb me nog laten laseren maar dat heeft naar mijn idee weinig geholpen maar wie niet waagt wie niet wint. Ik zie me nog tegen over die vrouw zitten die dan zegt dat ik mijn allerbeste vriend ga verliezen die altijd bij mij zou zijn en was.. en dat ik nu een eenzaam leven zou krijgen.. ik moet zeggen dat ik bijna weer was begonnen te roken maar 1 ding wist ik zeker ik stop en ik blijf gestopt.. ik wil niet meer. Het was een stap om te zetten en de eerste week was een ramp.. alles nieuw elke dag nieuw en toch volhouden..  en vandaag op de kop af ben ik inmiddels 4 jaar gestopt en ik moet zeggen ik mis het niet.. ik vind het prima zonder. het scheelt een hoop tijd, een hoop gewit in je huis, een hoop wassen en het schijnt geld te schelen maar daar ben ik nog niet van overtuigd omdat ik dat geld heel snel aan andere dingen besteed.. maar toch  ik ben gestopt en taal er niet meer na... en dat is goed.
op naar de 5 jaar zodat ik dan weet dat mijn lichaam inderdaad helemaal schoon is en weer zonder teer is etc..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten