donderdag 25 juli 2019

Berlijn dag 3

(Waarschuwing vooraf.... de komende 6 dagen zullen er natuurlijk blogjes verschijnen over mijn tripje in mijn stad BERLIJN . soms zullen er rare zinnen in staan, of nog erger soms woorden die niet goed te lezen zijn.. mijn excuses er voor, vooraf.. omdat ik alles zal schrijven op mijn telefoon en ik het niet altijd na kan lezen op taal, spel of rare woorden fouten.... , maar laat je de lust niet ontnemen om er toch van te genieten)

Ontwaken en als eerste de opmerking lezen van een collega van mij op de vraag waar ik nu ben : alweer!!!, besef ik me dat veel mensen mij niet kennen en mijn band met Berlijn niet begrijpen. Ik laat het daar dan ook bij.. in mezelf zeg ik altijd ik ben er nu. pas weer en zo voelt het ook voor mij, Berlijn is thuiskomen, Berlijn is Amsterdam in het super groot Berlijn is de stad der steden voor mij en ik mort er elk jaar even heen..dan heb ik een goed jaar als ik er geweest ben.... alweer

Om 6 uur wakker uitzonderlijk vroeg terwijl ik prima heb geslapen, op vakantie slaap ik altijd in 1 keer door hoef niet naar het toilet etc.. kennelijk ontstresst het helemaal.

Vandaag een bijzonder programma we gaan haar het voormalig statsi gevangenis, daarna naar het huis der kulturen om de dag af te sluiten meteen tocht over de spree van 3 uur, hoe mooi wil je het hebben.


Het liep iets anders, het ontbijt geen probleem, het tussenstuk van ontbijtzaal tot aan. Vertrek. 45 minuten heeft geen uitleg nodig. Maar daarna,  naar het hoofdstation ging ook goed, wij vragen naar de u5, onbekend. Wij erg verbaasd omdat we gisteravond tot diep in de nacht de routes hebben uitgezocht, foto’s gemaakt van de routes, dus er kon niets misgaan... toch het lukt ons, konden nergens de u5 vinden, wij vragen en werden naar alexanderplatz gestuurd, wij daarheen natuurlijk. Komen we erachter dat we twee foto’s hadden en dus met deel twee aan de haal waren gegaan.., hoe dom kan je zijn. Dus wij weer on route, naar de statsi gevangenis. Het liep vlekkeloos, we waren zowaar trots op onszelf, sloegen elkaar op de schouders en stonden met een zeer tevreden smoelwerk bij de kassa om de tickets te bestellen. Voor de Engelse rondleiding om 11.30..... fout die was er niet.... wij verbaasd totdat wij er achter kwamen dat we bij het verkeerde museum stonden, het Statsimuseum en niet de statsigevsngenis... buiten overleg gehouden. Besloten om ook dit museum in te gaan, daarna naar de gevangenis te gaan. Aan de andere kant van de stad.  Het museum was saai, veel teksten, wel leuk om te zien de kantoren en de diverse afluister apparatuur.

Onderweg heerlijke broodjes gehaald bij de liddle en opgegeten in een parkje.

Daarna naar de gevangenis, ik heb daar prachtige kaarten gekocht voor ooit. Het bezoek aan de statsi gevangenis is indrukwekkend, de geschiede is, de verhalen van overlevende, hoe ze mensen daar psychisch onder druk zetten raakt, raakt enorm,  een schril contrast is wel dat de gids een aardige jongen met humor met happy feet sokken ons door het complex liet gaan. Erg bijzonder. Daarnaast is het een beklemmende sfeer ,

Aan het einde van de tour op weg naar de boot in de metro die ineens stopt met als gevolg dat we allemaal er uit moesten en dan de volgende tram nemen, daarna zoeken naar de boot, belanden we zomaar tussen de gay party people want zaterdag is hier de pride op het water, oefenen dus voor zaterdag het is even wennen dat wel maar wel leuk en meteen sfeer hier al is het karig maar wel oprechter dan Amsterdam. Geen reclame etc maar gelukkige mensen en zure potten πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€ aan het einde in de sluis met tig boten vol met gay’s die mij spontaan uitnodigden om me in hun boot te werpen, niet gedaan omdat het niet zo veilig was om te springen... of was het omdat een duidelijke man meer dan 39 jaar verschil met mijn leeftijd was dat ik bedankt hebπŸ˜€

Redelijk vroeg in het hotel en naar bed vanavond weer een prima dagje geweest, een dag van uitersten dat wel, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten