woensdag 17 september 2014

de belofte verbroken


  

Ik had me voorgenomen om me niet meer te bemoeien met het hele gedoe rondom onze zwarte piet, toch moet het even nog van mijn hart. Ik volg met verbazing het hele gebeuren, ik lees het af en toe, ik hoor de ophef over dit gedoe, en denk dan.. ach we hebben kennelijk niets beter te doen in dit land. De hele groep van de wereldbevolking is druk bezig met vechten en hopen dat ze een vreselijke ziekte overleven, andere mensen zijn hun leven niet zeker, omdat ze volgens een aantal mensen, ik noem geen namen, niet genoeg of goed genoeg geloven en dus mogen ze dood worden geschoten, onschuldige mensen worden onthoofd, en geloof me wat hadden die graag gehad dat de discussie niet meer over wel of niet het uiterlijk van zwarte piet betrof maar eerder hoe kunnen we voorkomen dat dit nog een keer gebeurd. Kortom ik denk dat het gedoe maar een keer afgelopen moet zijn. Natuurlijk weten we dat de PVV hierop inhaakt, zo krijgen ze weer een horde kiezers en de haatzaaiing zal verder gaan. Geloof me dat levert uiteindelijk ook niets op, dit zal ook escaleren, want hoeveel stemmen de PVV ook gaat krijgen ze zullen nooit ons land kunnen regeren op een goede en doeltreffende manier. Ik zie daar geen heil in. Maar zoals dit gedoe gaat om zwarte piet, zo ken ik er velen, ik zal geen namen of plekken noemen, maar ik ken een restaurant ergens in Nederland waar prachtige decoratie staat, okey laat ik het zo zeggen mooie schilderijen met de afbelding van Boeddha, ook staan er beelden van een Boeddha met in hun handen een glazen potje waar een kaarsje in kan staan, volledig onschuldig lijkt me, gewoon mooi als decoratie... maar nee. een groepje, dat in een dorp waar ik regelmatig kom,  die de hele stad vergeeft en vol zet met teksten als,  "Vergeet God niet", "Alles draait om God", die met T-shirts lopen met de tekst van de beroemde en verafgode Rober Long, die daar zelfs hele grote bilboards van hebben gemaakt den tekst levensgroot, "Jezus Red", ze wisten dit niet, nadat ik een blogje hieraan had gespendeerd en de bedenkers er op gewezen dat ze eigenlijk plagiaat pleegden maar dat ik het als homoseksuele medemens het alleen maar toejuich dat zij gebruik maken van deze tekst, en daarmee de erfgenamen van dhr Long rijkelijk zullen betalen wegens het misbruiken van deze tekst, en dat ze op deze manier het lied wel heerlijk promoten. Werd er toch al snel gereageerd dat ze niet op de hoogte zijn van dit lied.. Heel fijntjes heb ik ze toen nog teruggemaild met een link naar het lied  van Robert Long , en het gekke is, zoals ineens deze posters opkwamen zo waren zo ook weer heel snel verdwenen uit dat dorp.. Kennelijk toch iets te veel homoseksueel en het idee om te moeten betalen aan de erfgenamen van Robert Long, was niet helemaal de bedoeling. Maar goed, terug naar het bovenstaande over de prachtige onschuldige boeddha beelden, één lid van een groepje dat regelmatig bid, heeft bedacht dat dit niet kan, dit staat haaks op de visie van christendom van de visie van het restaurant volgens deze personen, dus ze moeten weg. Natuurlijk is niemand er mee eens, en er komt een soort van actie, ik zal niet teveel in details treden, maar toch na een indringende gesprek met deze persoon, neemt deze persoon drastische stappen en gaat zelfs naar het overkoepelende bestuur van het restaurant om deze beelden weg te krijgen. Ik heb er maar meteen bij verzucht, als dit gaat, dan kan ik ook wel inpakken want ik mag dan ook niet volgens de bijbel,  en onze moslim kinderen zijn ook niet meer welkom, alle rozenkransen, alle Jezusbeelden moeten dan weg, dan mag zelfs niet, en god verhoede het, Harry Potter, Posters van films met Grootheden, mogen ook niet meer. kortom we gaan terug naar een hele hele hele akelige tijd. Maar goed we wachten af wat de wijze mannen en vrouwen van het bestuur beslissen, we zullen blijven duimen.  Het stukje ging er al over ik heb mijn belofte verbroken, en niet alleen op dit vlak, ik had me voorgenomen met daar niet meer druk over te maken, maar ik baal zo van die kortzichtigheid, ik kan er niet tegen. Laat Zwarte Piet , Zwarte Piet blijven, het is maar hooguit 1 maand per jaar, en zoveel mensen genieten ervan. Laat mensen hun ding doen,  laat dingen zijn wat het zijn, en maak er niet iets groots van, waarvan je de gevolgen niet kan overzien. Laat zijn wat er is en was, maar maak je druk over de dingen waar het echt om gaat, laten we de mensen helpen die het nodig hebben, laten we niet met een leuke tekst gaan lopen van Jezus red en dan met de armen over elkaar gaan staan te kijken naar waar je de armen uit de mouwen kan steken, laten we niet zeuren over een paar lullige schilderijen of beelden, maar laten we kijken hoe we door niet te denken Jezus red, maar kijken hoe we dichter bij elkaar kunnen komen en elkaar kunnen helpen en open staan voor een ander. Laten we ophouden met het zeuren over een zwarte piet, of een paarse piet, een minder bruine piet, maar laten we gewoon genieten en leven en het leven vieren zonder overal een probleem van te maken. Laten we ons werkelijk druk maken waar het echt om gaat, en kijk maar om je heen dan weet je precies wat ik daarmee bedoel. ( trouwens hieronder een hilarisch stukje geschreven door een columnist ik heb me in mijn broek gepist van het lachen).

  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten