woensdag 19 februari 2014

Rome (dag1)

Het is altijd heerlijk om op reis te gaan, ik geniet er enorm van en eigenlijk vind ik dat ik te weinig kans krijg om echt vaak te gaan. Voor mijn gevoel zou het andersom moeten zijn, de weken dat ik nu vakantie heb, de weinige weken in het jaar, slechts 12 weken, zou ik moeten werken en dan de rest gewoon vrij om te kunnen reizen. Ik hou ervan en geniet ervan heerlijk. De reis naar Rome, was al in volle voorbereiding met vriendin Susan, we besloten dit zomaar op een vaag moment, en hebben doorgezet. Rome is prachtig dat leek ons toe. Ik werd al helemaal gegrepen door het boek van Dan Brown en later de verfilming dat ik de gewoon Rome moest zien en ervaren. Kortom de reis ging door. Susan kwam al op vrijdagavond, zodat we al de voorpret hadden van dat we weggingen. De zaterdag heel vroeg op voor ons doen. Samen met de Interliner om zo de vakantie echt te beginnen.  Handig als ik ben, vergat ik net nog op vrijdag naar de weersvoorspelling voor Rome te bekijken met als gevolg dat ik een uitrustig mee had die op een skivakantie niet zou misstaan. Laat ik het zo zeggen, de latten ontbraken nog maar voor de rest had ik alles mee, lang ondergoed, termo shirt, dikke jas, handschoenen en ook dikke sokken. Voor het gemak had ik nog wel wat extra dunne sokken mee, maar verder is mijn voorstellingsvermogen niet gekomen. Bij schiphol ging het al helemaal mis, we waren druk aan het inchecken, totdat ineens de aardige dame tegen ons zei dat dat niet meer hoefde want we hadden al ingecheckt en ja de klopte hadden we al thuis gedaan. Wij heel schaapachtig, als echte wereldreizigers lachen en hun naar de balie om onze bagage in de machine te doen en te verzenden naar het land waar we heen gingen. De douane altijd een feestje, zeker als je nog iets van metaal bij je hebt, ik dus niet, dus we konden door, alles weer inpakken en lekker bij de Starbucks aan de koffie en thee met een zelfgesmeerde broodje. Heerlijk is dat toch altijd. Na dit heerlijk momentje rust naar het vliegtuig, om te in het vliegtuig te horen, ja ik weet het we vliegen KLM. flying bleu, en we lopen vaak een blauwtje bij de KLM. We kregen te horen dat de hele pompmechanisme zonder stroom zat zodat er niet kon worden getankt, met als gevolg dat we minsten 20 minuten vertraging zouden krijgen. En bedankt KLM, we kunnen het hebben, we zijn het al gewend. Gelukkig viel het mee uiteindelijk en ging het erg snel, de vlucht heeft hij wat harder laten vliegen, en wat hoger gaan vliegen zodat hij wat dingen kon afsnijden, dus prima vond ik. Bij aankomt in Rome hadden we het ons gemakkelijk gemaakt, we zouden gewoon met Transfer naar het hotel gaan, en wij dus inderdaad zoeken bij T1, en wij heerlijk bij de bushalte wachten en genieten, want er stond heel duidelijk dat we een shuttelbus hadden. Weten wij veel, in een land waar we dat taal niet spreken is al veel snel goed, en neem je veel dingen maar aan. Uiteindelijk na een half uur wachten besloten we toch maar eens het papiertje met de uitleg extra goed te lezen, en ja hoor we zaten op de verkeerde plek. Wij met z''n tweeen maar echt gaan zoeken om te ontdekken dat we inderdaad heel ergens anders moesten zijn. Uiteindelijk onze chauffeur gevonden en konden we naar ons hotel. De rit opzich is al een belevenis, en ik heb me voorgenomen om dit gewoon te blijven doen, geen gedoe meer met eindeloos uitzoeken maar gewoon transfer naar hotel. Bij aankomst bij het hotel was het wel ff vreemd omdat we het niet meteen als een hotel herkenden, maar het was het wel inderdaad echt ons hotel als we de borden en de naam bij de deur mochten geloven, Bij binnenkomst zagen we meteen al dat er een lift was, zon hele ouderwetse uit  prachtige films. Wij daarin met onze bagage, naar de tweede etage om in te checken, bijzonder om te ontdekken dat je hotel midden in het romeinse china stad zit, Heerlijk, Het pand was een gewoon omgebouwde huisjes pand, met op verschillende etages hotelkamers, en daartussen wonen nog mensen die er gewoon hun huis hebben. Het hotel, slechts 2 sterren was prima, je slaapt er goed, je ligt er leuk, je hebt een wc en douche, en bij binnenkomst een leuk setje in je badkamer, van tandeborsteltjes, kammetje, zeepjes, shampoo, en ook nog echte hele foute badslippers, voor eenmalig gebruik. De bedden groot maar hard, maar prima allemaal. Er was even wat gedoe met de kluis, maar het personeel was een en al vriendelijkheid en dat was goed. Nadat we ons geinstalleerd hadden, lees rotzooi gemaakt op onze eigen kamers zijn we de omgeving van het hotel gaan verkennen. ik ben gewend om zomaar ergens heen te lopen en je komt meestal wel weer ergens zomaar thuis, kortom dwalen door de omgeving om te belanden bij een prachtige overdekte markt, deed me  meteen denken aan de markt in Barcelona die iedereen kent maar ook de souks in Marokko. Prachtig. lekker lopen dwalen, meteen een andere tas gekocht omdat ik de tas die ik had toch wel erg klein vond, en ik ontdekte dat men wel erg geinteresseerd is in jouw tas. Daarna snel naar het station om daar een Roma kaart te halen, op aanraden van collega Christiaan, en wat een uitvinding is dat, 3 dagen door Rome gaan, in alle openbaar vervoer, twee musea bezoeken, met ook nog voorrang, geen lange wachtrijen, voor slechts 34 euro. Een echte aanrader dus. Snel even de plaatselijke supermarkt bezocht voor chocolade en wat fruit en noem maar op om zo toch ook wat lekkers te hebben, Daarna de discussie over het eten, ik bedenk me meteen dat ik in Italie ben dus PIZZA  Helaas dacht Susan hier anders over en wilde Chinees, en dat hebben we geweten. Men geeft je een kaart met daarop alles in het chinees en red je maar. Dom lachen en lief kijken werkt niet helemaal goed, maar toch je komt een eind een heel eind. Kortom nadat ik in mijn beste italiaans had aangewezen op mijn app, dat ik vegetarier ben, kreeg ik een prachtige maaltijd aangereikt. Het gekke is wel dat ze in Italie niet gewend zijn dat men tegelijk eet, terwijl ik een soepje kreeg, kreeg Susan niets en uiteindelijk kreeg ik weer niets als zij wat kreeg. Heel bijzonder in ieder geval. Natuurlijk kregen we, en heel terecht , de opmerking van velen dat we in Italie naar de chinees gingen in plaats van een lekkere pizza te eten, maar nogmaals ik koos daar niet voor. Na het eten rustig terug gelopen naar het hotel, even de weg kwijt maar gelukkig met de app map2go, kun je heel gemakkelijk, je plek pinnen waar je heen wilt, en kan je zien waar je loopt en zo loop je zo naar je hotel. ideaal, een aanrader deze app.
In het hotel nog even een paar spelletjes catan gedaan en daarna slapen ..