donderdag 20 juni 2013

Surprise party

Aangezien goede en dierbare vriend Ayaz 50 jaar is geworden afgelopen donderdag, besloot goede vriendin Heleen om een surprise party voor hem te organiseren. Het was een heel gedoe, mede omdat we het natuurlijk heel erg geheim moesten houden. We hebben samen eerst een prachtige uitnodiging gemaakt, op allerlei manieren zijn de uitnodigen verstuurd, weggebracht, persoonlijk overhandigd. Mensen zijn nog een keer extra uitgenodigd via persoonlijke gesprekken. Kortom het is een hoop geregel geweest, maar het is gelukt. Natuurlijk ging er wat mis, werd er een mail gestuurd die niet had moeten worden verstuurd, paniek in de tent, als Ayaz het maar niet had gelezen, dus snel wissen, hopen dat hij het had gezien en dat we op tijd waren om hem te verwijderen op alle apparaten die mail kunnen ontvangen. Uiteindelijk moest natuurlijk nog een plan bedacht worden om Ayaz uit zijn huis te krijgen, daar is dochter Lisette heel vindingrijk in geweest. Zij zou Ayaz gaan bellen en hem vertellen dat haar zoon, die de talentklas culinair heeft gevolg, graag voor opa Ayaz wil koken en dus moet hij het huis uit. Gelukkig trapte Ayaz hierin en ging het goed, is hij samen met vriendin Heleen vertrokken naar een cafe om lekker te zitten en lekker te praten. Voordat dit allemaal geregeld was, werden ineens taken verdeeld voor wie wat zou gaan doen. wie komt helpen, wie maakt wat, ik kreeg ineens de opdracht om gevulde eieren te maken, het was even slikken maar nadat ik aan het idee was gewend, kreeg ik er zowaar zin in. In overleg met Lisette besloot ik om 40 eieren te koken zodat we in totaal 80 gevulde eieren zouden kunnen serveren voor de 35 man die zouden komen.. Donderdag ochtend, gelukkig ben ik de eerste twee uur vrij  heb ik uitvoerig de eieren eerst gewassen en daarna in de pan op het fornuis aan de kook gebracht zodat als ik dan vanmiddag thuis kom ze in ieder geval goed afgekoeld zijn en dat ik de vullingen kon maken. Dus terwijl ik aan het werk was begon er ergens een alarm knopje te rinkelen van, ik ben vergeten het gas uit te doen.. en dan begint het duivel en engelen spel in mijn hoofd, met zinnen als, doe toch niet zo gek, dat ben je niet, is een macht der gewoonte, en dan de andere stem, je weet het nooit je was op een gek tijdstip aan het werk op het gasfornuis en meer van dat soort dingen. Gevolg is dat ik dan dus inderdaad dan de hele dag onrustig ben totdat ik eindelijk thuis kom en zie dat juist het gas toch uit is. Toen ik thuis kwam meteen begonnen met de 40 eieren te ontpellen en wat is dat een werk, vreselijk en ze werkten niet mee, soms hield ik alleen het eigeel over en soms was het eiwit wel erg uitgedund maar ik heb het gered.
Om 10 over 4 stond ik bij het huis waar de jarige woont en dus meteen aan de slag met de eieren klaar te maken, lekker aan de gang met mayo, uienpuree en augurkenpuree, en wat kruiden en zo lekker door. Uiteindelijk al het eigeel in een bak en in de slagroom spuit en de eieren gevuld. heerlijk simpel en snel. Ondertussen was een ieder druk bezig met het versieren van de kamer met slingers  en met ballonnen. Om half 7 waren de meeste gasten inmiddels gearriveerd en kon de jarige gebeld worden dat hij mocht komen met zijn vrouw. Op het moment dat de deur openging, was de verbazing erg groot voor hem en schoten de tranen in zijn ogen en hij was blij en vond het prachtig, wat een mooie manier van een cadeau te geven aan een dierbare vriend die jaren geleden in Nederland is gekomen met lege handen en ineens beseft hoeveel mensen om hem heen zijn en van hem houden..
het was met recht een geslaagde en zeker mooie avond en een mooie verjaardag
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten