maandag 17 december 2012

gouwe ouwe.. blog over roken


 Ach vandaag even een gouwe ouwe.. ... uit mijn tijd dat ik gestopt ben met roken.. wat een gedoe en een geworstel is dat geweest.. maar zo heerlijk om af en toe weer een keer terug te lezen

Word het een tomaat of tomato dag

na een hele slechte dag gisteren, het ontwennen van de nicotine verslaving.. het niet meer weten waar je het moet zoeken gevoel, ben ik toch gisteravond redelijk rustig door gekomen, merk dat langzaam toch wel de wat ongecontroleerde bewegingen, de gedachte aan het automatisme wat beginnen te veranderen, het gekke is dat ik als ik in bed lig, waar ik vroeger eigenlijk heel veel rookte, nu totaal geen zin daar in heb, ik lig daar gewoon te liggen en geniet...
heel gek
wel blijf ik die vreselijke hartkloppingen houden in de nacht. maar dat schijnt er ook bij te horen, je ontwent de nicotine en dus moet het bloed er ook aan wennen dat het geen nicotine extra heeft te vervoeren, en het hart kan nu gewoon zijn slag slaan maar weet het nog niet.
kortom de ene moment zeg ik tomaat. en dan is het prima en volstaat het goed, het andere moment zeg ik tomato en dan is het hommeles in mijn lijf dan wil ik slaan meppen, oude een sigaret en speel ik met mijn armbandje met mijn rozenkrans, heb zelfs haarknipjes gekocht waar ik dan mee speel, noem maar op ik doe van alles om gewoon niet te roken.
hoop dat vandaag beter gaat dan gisteren en dat ik me beter voel
ga maar ff sporten denk ik vandaag en daarna ff bij vrienden langs waar niemand rookt. dat zal wel geslaagd zijn

we zullen zien of het een tomaat dagof een tomatodag zal worden maar hoe dan ook
ik ben nu in ieder geval al 3 dagen van het roken af.. een wondertjes..
dus de snoeptomaten moeten het maar ontgelden, bij een tomaat moment eet ik er eentje bij een tomatomoment plet ik de tomaat en zo maak ik dan op de langere termijn tomatensaus of zo..


trouwens ben wezen sporten en het viel me ineens op wat stinken er veel mensen eigenlijk op een sportschool .. en nog erger ... nooit geweten dat mijn zweet zo erg stinkt ik dacht dat het wel meeviel....
vreselijk gewoon
 
(deel 2 van die dag)

Ziekelijk of heel herkenbaar

 
gromm
telefoon gaat, mijn ouders om me te suporten met het niet roken , en het gekke is dat ik nog geen moment aan een peuk heb gedacht, totdat zij bellen... vreemd, oorzaak gevolg, of gewoon je zit aan de telefoon en het liefst heb je dan een sigaret in je handen.. dus daar gingen de tomaten weer spontaan mijn mond in , de haarelastiekjes vlogen weer geweldig leuk in het rond (heb gekleurde gekocht om het feesteffect wat te vergroten )
en het gekke is, tijdens het praten, begon ik spontaan op te ruimen, dingen die al jaren gewoon zijn, moesten ineens anders of sterker nog gewoon weg.. vreemd en gek.. of ook herkenbaar? ik heb de neiging, en god zij dank is het zondag, om naar de eerste de beste gamma, karwei te rijden en meteen te beginnen met witten van mijn huis, mijn kleren allemaal te wassen en noem maar op van het gekke eigenlijk., haal dingen overhoop die ik normaal niet overhoop zou halen, verandere dingen.. laat mijn bad vollopen met allemaal dingen erin die schoon moeten.. en leg de meest bizarre dingen in de afwasmachine.. herkenbaar voor jullie?
en begin ineens te beseffen dat ik dat ook deed na een relatie van 10 jaar, dat ik alles schoon ging maken en ging veranderen om zo de nieuwe periode en nieuw leven te begroeten en meer dan welkom te heten. ook het steeds de deuren en ramen open willen hebben in je huis. ook zo bizar voor mij alsof ik gewoon de frisse lucht echt binnen wil hebben,... bizar
en dan ook lichamelijk af en toe gewoon je voelen trillen, schudden, stramheid, van alles dat maar werkt om je te sterken in je besluit.
grappig eigenlijk dat het zo werkt, vandaag zei ik heel mooi, na een huwelijk van 25 jaar, en je gaat scheiden is het ook erg en vervelend en voel je je meer kloten dan je wilt, het wennen aan het alleen zijn is wat lastig, de regelingen met de advocaat ook niet echt je van het maar je komt er overheen en doorheen, dus ik doorloop nu de cirkels van de rouw en rouw intens, ben verdrietig om het gemis, boosheid dat ik van mezelf iets niet meer mag, voel me ook soms machteloos omdat ik me afvraag waarom doe ik het en ik accepteer het soms ook gewoon.. kortom de vergelijking met een huwelijk en dan gaan scheiden, of iemand verliezen door dat iemand overleden is.. is nog niet zo gek
dus ik neem me voor gewoon de tijd te nemen om te rouwen en het te laten zijn..
dus kennelijk is de knop echt om, de overgangsfase is aangebroken, het los laten van het wij naar het ik moment of beter in deze situatie gezegd, ik en mijn trouwe vriend de sigaret.. naar ik zonder die trouwe vriend..
oef dit klinkt nu wel heel dramatisch... maar goed ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
tevens dat je ineens begint met klokken die al maanden geen nieuwe batterij hebben gekregen, ineens gaat voorzien van een batterij. waarom geen idee/
dat je nu om de haverklap naar de wc moet, voor zowel het ene als het andere..
herkenning van velen denk ik
en ik moet zeggen ik heb via deze site een geweldige beschrijving gevonden van een stopper over de smaak en de gevolgen van een sigaret als je die voor het eerst weer neemt en ik besef me dan ineens dat gaan we dus niet doen..
ik ga ook niet vleeseten omdat ik denk dat ik dat lekker vind.. nee ik wil het gewoon niet, dus waarom wel dat roken.
moet ook zeggen dat het bijhouden van zon dagboek erg lekker en leuk is, zeker met het tien vinger systeem om zo toch je vingers soepel en los te houden heerlijk
ik blijf me verbazen hoe een effect het kan hebben als je stopt met roken, achterlijk vind ik het ook maar ook bijzonder..
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten