vrijdag 19 augustus 2022

VoorLinden. Antony Gormley ( ground)

 

Als afsluiting van ons uitje met kamperen, inmiddels al het 12de jaar, gingen Heleen en ik naar museum Voorlinden om de tentoonstelling te bekijken van deze kunstenaar..

( voor een prachtig artikel over hem verwijs ik naar het stuk wat over hem verschenen is in Trouw

Antony Gormley

 Afgelopen week dus naar Voorlinden geweest naar de tentoonstelling van Anthony, het is een bijzondere man die bijzondere dingen maakt. De hurkende man was natuurlijk het eerste wat we bezochten in  Leleystad en dat maakte best heel veel indruk, maar dan ook deze tentoonstelling was indrukwekkend. Het is zo opgesteld dat zijn beelden overal zijn, op diverse veldjes, kennelijk ook in het bos, maar dat stukje heb ik gemist, het kan dus best zijn dat ik nog een keer naar Voorlinden rij en dan alleen de buiten expositie ga volgen, zodat ik uiteindelijk alles heb gezien, maar er is inderdaad zoveel te zien. ook het meest bekende kunstwerk van hem dat hij dus zichzelf uit witte boterhammen heeft gegeten, dit zijn wel speciale boterhammen dat weet ik, dus het is weer extra bijzonder.

De tunnel waar je inloopt vond ik een bijzondere ervaring, mede omdat ik dat niet had verwacht dat je dus het donker inloopt, maar dat je daarna dus als je terug loopt een soort lichtgevend kruis ziet.. het voelt als een geboorte.... al moet ik zeggen dat het eerste wat ik zag een ontzettende chagrijnige kop  van iemand die ik niet kende en dacht eindelijk als dit mijn geboorte was geweest was ik terug gegaan, ik denk nu ook dat de vroedvrouw een chagrijnig mens was, ik was tenslotte en stuitbevalling, dus kennelijk wilde ik terug, pad daarna zag ik Heleen en Ayaz, dus dat maakte het weer goed.

De rest van de voorstelling is ook indrukwekkend, zekerde kamer waardoor je een blauw labyrint loopt, maar ook de 8 km lange aluminium kabels.. prachtig. De blokken vond ik wat minder maar goed je kan niet alles hebben tenslotte

Kortom deze expo is zeker een aanrader



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten