dinsdag 9 augustus 2022

soms is het....

 

voor sommige mensen is het misschien wel wat bizar of luguber maar ik hou ervan.. ik vind het heerlijk om op begraafplaatsen te dwalen en te kijken naar graven, hoe ze onderhouden worden of hoe verwaarloosd ze zijn..

Aangezien ik op het programma had staan dat ik naar Amsterdam wilde, maar ineens ontdekte dat er eigenlijk geen enkele leuke tentoonstelling was in de musea in Amsterdam, of ik had ze al elders gezien of gewoon al gezien, besloot ik maar, om niet weer de hele dag thuis achter de computer te zitten, om maar eens te gaan doen wat ik al heel lang wilde maar gewoon niet aan toe ben gekomen.

Het bezoeken van twee van de grootheden waarmee mijn leven altijd verweven is geweest, Ramses Shaffy en Liesbeth list.

Terwijl ik me zo verdiepte over deze begraafplaats zag ik ineens dat hier heel veel bekende mensen liggen, dus waarom zou ik dan die mensen die ik wel erg tot mijn verbeelding vind spreken ook niet gaan bezoeken.

Het was in het begin wat puzzelen met het kaartje, maar op een gegeven moment had ik het door. Dus ik heb de graven bezocht van Annie MG Schmidt en daar natuurlijk een pen ( van school hoezo sluikreclame) in de grond gezet, en een steentje neer gelegd. Ook het graf van Antonie Kamerling heb ik bezocht, was lastigere te vinden omdat er geen naam stond, het was namelijk behoorlijk overwoekert met planten dus dat was niet zo gek, maar wel gevonden. Tevens Het graf van Bobby Farrell van Boney M, Maar ook de graven van Joop Doderer, Herman Brood, Kitty Courbois, Leen Jongewaard, Frans Halsema, Hans Andreus en natuurlijk Ramses en Liesbeth.

 

Tevens het nog in opbouw zijnde graf van de helaas veel te vroeg overleden Remco Campert, wat ik heel bijzonder vond omdat nergens te vinden was waar hij was begraven. toch zag ik het naamkaartje staan bij het graf dat nog moet worden af gemaakt.

Heb op dit kerkhof best wel lang rondgedwaald, omdat het bijna dat beroemde kerkhof is als in Parijs, het is zo gaaf om er te lopen , ook de verscheidenheden van de graven, de soms onbegrijpelijk grote beelden op graven van voor mij totaal onbekende mensen, waarbij ik soms wel denk, men is bang dat ze er weer uit komen, maar ook een graf waar 2 dekseltjes zijn die je open kan doen en dan kijk je dus in de onderliggende ruimte, ik denk dat dat is om te luchten zou niet weten waarom dit anders zo zou zijn.

Het was zeer indrukwekkend zeker omdat vele graven door hun eenvoud juist meer raakten dan de graven die zo vreselijk waren overdreven.

Kortom er een paar heerlijke uurtjes doorgebracht.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten