zaterdag 6 augustus 2022

Berlijn dag 4

Vanochtend eerst lekker uitgeslapen, daarna mijn ontbijten gemaakt, heerlijke Duitse kwark met aardbeien en cereal, kopje thee op de kamer en ik besef weer hoe goed het leven is.  Ondanks dat er een pride is in Berlijn, wat ik ergens wel wist maar dat boeit me niet zo, tenslotte hebben we die ook in Amsterdam. Waar ik ook nooit naar toe ga. De plannen voor vandaag eerst naar een voor mij onbekend gebied, veel over gehoord, nooit geweest, de Teuvelsberg, waar een rijkdom aan street art is te zien volgens bronnen. Dus dat wil ik wel eens zien. Daarna staat er een bezoek aan het Pentagon museum op de lijst daar heel lang geleden geweest maar wegens de renovatie van het altaar kon ik die niet meer bezoeken dus nu ga ik dat wel even weer doen..

Besloten om eerst maar een Aldi te zoeken 200 meter van het hotel ik maak er uiteindelijk 2 km van maar ja ik zag onderweg ineens de restanten van een oud statsi gevangenis en daar kon je naar binnen. Zo indrukwekkend om op dat terrein te lopen en te beseffen dat het vlak bij mijn hotel is.

Daarna de Aldi in, dit keer een Griekse salade met volgens mij weer 5 olijven. Onderweg nog een man gezien die echt heel nodig moest plassen en dus maar het bushokje gebruikte niet handig maar goed ook dat is  eerlijk. Heel veel daklozen op straat.

De weg naar de Teufelsberg was een lange maar het was meer dan de moeite waard, prachtig weer, heerlijk door de bossen gelopen, genoten van de natuur en uiteindelijk aangekomen  bij het park. Prachtig wat een streetart en wat mooi ook ik heb er genoten, het voelde alsof ik in de hemel was. Daarnaast was er een museum met alles over deze bekende berg maar dat heb ik over geslagen, Okey snelle scanner gemaakt vond ik genoeg. Ik wilde de artiesten hun werk zien. Het mooie is dat je dus gebouwen ingaat waar niemand is, hooguit ratten en andere ongedierte heerlijk je er echt alleen voelen daar omringt met de kunstvorm die me zo dierbaar is. Een absolute belevenis. Ook het beklimmen van de toren was geweldig leuk een bijzonder ervaring. Nog met een stel uit Nederland staan praten en ze wat tips gegeven over de vele streetart in Berlijn waar ze het beste konden kijken. Kortom het was goed, omdat ik even dacht tijd te weinig te hebben besloot ik in mijn hoofd dat ik het pergamon dan wel ging overslaan, maar dat hoefde niet gelukkig want rond 14.00 had ik het hele terrein gehad en had ik allles gezien. Wel een plek om terug te komen dat is zeker. Daarna 30 minuten terug gelopen en uiteindelijk aangekomen bij de metro. Eerst een kop thee op een terras om daarna naar de drukte van de stad terug te keren .

Mijn Griekse salade wat eigenlijk maar een kleine salade

was te hebben gegeten bij de tranenpalast, nog wat zitten mijmeren en nadenken over het leven en hoe gaaf het is

Daarna naar het pergamon museum  om Het altaar te bezoeken .

Ik had mijn gevoel moeten volgen, waar ik voor ging was het grote altaar maar dat is nergens meer te vinden ik dit museum, waarschijnlijk in het pergomd panorama maar dat heb ik het vorig jaar niet gezien. Dus om deze teleurstelling te overwinnen ben ik naar het humbold instituut gegaan. Waar een prachtige tentoonstelling was over 7 zusters die een verhaal vertellen over een slang, daarnaast Aboriginals kunst prachtig mooi en indrukwekkend. Daarna waar ik eigenlijk voor kwam de tentoonstelling  gemaakt door een over Berlijn .

Het museum is heel veel groter dan ik dacht, vreselijk kreeg er geen genoeg van, prachtige dingen gezien. De tentoonstelling over Berlijn was interactief, erg leuk als je met meer personen bent omdat je dan over dingen kunt napraten na afloop en tijdens. In je eentje is het een heel andere ervaring, de tentoonstelling had veel tekst heel veel tekst Okey nog meer tekst, dan haak ik toch al snel af, het interesseert me dan minder. Ik wil zien ervaren maar niet lezen.. afschuwelijk. Maar goed  leuk om hem gezien te hebben mede omdat de ik de serie had gezien over de opbouw wat een Nederlander was. Ook het kunstwerk “ er staat niets” incluis de foto’s van de boxer waarin het vervoerd was hilarisch gewoon. Wat genieten was dit.omdat er echt niets stond. Geniale fonds.

Nadat alles gezien was terug naar het hotel, niet gegeten bij mijn geliefde Yaam maar bij Asian gourmet goed eten vult en ook betaalbaar.