vrijdag 5 augustus 2022

Berlijn dag 3

 

Gisteren toen ik terugkwam in mijn geüpdatete kamer zag ik tot mijn stomme verbazing dat mijn kamer niet was schoongemaakt, dus dat was balen, mede omdat ik eergisteravond laat pas zag dat er bloed spetters op het laken zat. Niet veel maar toch niet zo fris. Dus ik heb meteen toen ik aangekomen was weer de 8 trappen genomen naar beneden om te vragen hoe het zit met de schoonmaak regels. Het blijkt dat je de groenspot kan nemen, geeft 5 euro korting per nacht, maar ja die had ik niet, dus het moest gewoon schoon gemaakt worden, incluis het laken waar ik een briefje over had neergelegd. Kortom hij zou iemand sturen met een schoon laken dat gebeurde, wederom ,mijn ridder in nood die me ook al uit het verkeerde trappenhuis had bevrijd. Dus ik vol overgave het laken van het bed ,legde het nieuwe laken er op en helaas deze was te klein, dus ik met zowel het te kleine laken als het laken met bloed wederom die 8 trappen af en naar de receptie, wederom gevraagd of ik en grotere laken mocht, hij keek even en zei meteen, ha het rode laken, blijkt dat de lakens een bepaald kleur stiknaald hebben, rood is groot, geel kleiner etc, wist ik ook niet. Dus ik weet de 8 trappen  op en even later stond deze jongen wederom voor mij deur met het goede laken, perfect, dus het bed opgemaakt en daarna heerlijk de foto’s uitgezocht, daarnaar slimste mens bekeken om daarna lekker vroeg te gaan slapen. .

Te vroeg wakker helaas, dus het bed uit, besloten om naar de bunker te gaan lopen. De bunker bevat een privé collectie van moderne kunst die een particulier heeft verzameld, helaas mag je er geen foto’s maken, dus ik hoop op mooie kaarten. Al verwacht ik dat er niet veel zal zijn. Gelopen door een voor mij redelijk onbekend gedeelte van Berlijn. Voordeel was wel dat ik meteen ook de liddle kon bezoeken voor een salade onderweg. Tevens mooie dingen gezien. Prachtig kunstwerk als eerbetoon aan iemand. Mij zei de naam niets maar hij was denk ik groots of zo zal Erwin eens vragen wie die man was. De wandeling duurde maar 20 minuten dus er was nog tijd voor een kop thee. Onderweg ook nog snel even een kaart gepost naar Erwin met de prachtige tekst van Yoko onno het is beter door het leven te dansen dan door het leven te marcheren, vond het wel iets voor hem als Duitse man levend in London. 

Het bezoek aan de bunker met alle kunstwerken die particulier bezit zijn was erg bijzonder niet alles even mooi maar wel prachtige stukken waarbij ik sprakeloos bleef staan kijken. Helaas was het een rondleiding met gids, je mag er niet vrij rondlopen en geen foto’s maken. Toch is dit een absolute aanrader. Vond het wel jammer dat er veel over de bunker werd verteld ook dat het was gebruikt voor oa house party’s , ik begon te twijfelen of ik er ooit geweest ben in het verre verleden. Maar dat weet ik niet zeker op een rode house party alles was destijds rood.

De gids wist veel te vertellen maar op een gegeven moment dacht wees eens stil zodat ik even zelf mijn mening kan vormen. Na dit bezoek had ik mail van de alternatieve tour dat was een uur verzet, ik heb meteen gezegd dat ik dan niet kwam omdat ik dit een vorm van disrespect naar mij en mijn tijd vind. Ik bedacht me die alternatieve tour kan ik ook prima zelf. Dus besloot ik eerst naar iets wat me gisteren werd aangeraden door de gids van de muziek tour NL Go!Space, een soort van galerie/ youseum.aan de nollendorfplatz, erg leuk een soort ervaringsdeskundige museum met streetart geweldig een aanrader en dit ook gratis. Wat hou ik hiervan. Daarna maar besloten naar de Berliner Galerie te gaan een oude meelfabriek omgebouwd tot museum voor moderne kunst, al viel de tentoonstelling nu wat tegen het was een tentoonstelling met enkel foto’s en daar kon ik niet zo mijn hoofd bijhouden helaas. De boven etage was daarentegen wel erg boeiend. 

Daarna mijn salade gegeten en nog ff een galerie bezocht waar een onderdeel zat van de tentoonstelling Still en besloten dat dit het wel is nu, heb het wel gezien. Deze viel mij ook erg tegen. 

Uiteindelijk besloten om even de baumhaus en het oude ziekenhuis te bezoeken voordat ik naar RAW ga om te dwalen en te eten.

Dus gelopen naar de baumhaus, waar helaas de magie weg van is. De vorige bewoner Osman is overleden, het is nu van zijn zoon, die wil er een b&b van maken gevolg is dat het dus heel erg opgeknapt gaat worden waardoor de sfeer de authenticiteit verdwijnt. Zo jammer. Daarna door het park naar kunst quartaire Bethanien. Waar twee exposities waren, eentje van een meneer met zeer bizarre gedachtes over Corona waarbij ik dacht je mag best gefrustreerd zijn maar ik hoef dat niet te weten… beslist niet. Maar goed het is zoals het is. Daarna naar een tentoonstelling waar het ging over de misleidende reclame waarbij ze dus de namen gingen veranderen in teksten, bijzonder maar ergens ook wel iets van Okey dus..

Daarna gelopen naar het RAWgelande waar het altijd heerlijk zitten is en genieten van het weer en de mensen die er zijn. Daar eerst een groot stuk gelopen daarna wat gedronken en uiteindelijk wat gegeten. Daarna natuurlijk naar het hotel voor een ijsje en een grote bak thee op de trap 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten