donderdag 4 augustus 2022

Berlijn dag 2

Na een heerlijke nacht in een met airco gekoelde kamer, ontwaken in mijn stad die me zo dierbaar is, geniet ik van het opstaan. De nederlandsche kneuterigheid, kwartje, aardbeien, cereals en een kopje thee op mijn kamer. Niks niet 15 euro uitgeven aan een buffet waarvan je niet eens de helft gebruikt, ik haal de 15 euro echt niet met een ontbijt en wil eigenlijk niet betalen voor de overmatige ontbijt van anderen.

De tas ingepakt met een salade en wat krentenbollen voor onderweg. Leve de koelkast op de kamer. Gisteren ineens het bericht dat mijn vlucht vanuit London was gecanceld, maar gelukkig kon ik wel meteen een andere vlucht regelen op dezelfde dag, alleen vroeger helaas. Maar ook dat is opgelost gelukkig. De planning voor vandaag bestaat uit het bezoeken van een voor mij onbekend museum hamburger bahnhof, vlak bij mijn hotel, daarna terug de stad in, en ergens mijn salade eten, om uiteindelijk een streetart tour te volgen bij een voor mij onbekende organisatie, wie weet heeft hij een andere route dan de anderen, wie niet waagt die niet wint. Mocht hij nu dezelfde zijn als velen, dan haak ik ergens af en trek mijn eigen plan. Ook altijd goed, er staan nog wel wat dingen op mijn lijstje die ik ook nog wil doen.

WoW wat een museum, Hamburger Bahnhof, vlak bij het hoofdstation in Berlijn en tevens vlak bij mijn hotel. Waar ik ook ontdekte dat er een Aldi is. Het museum is een museum van hedendaagse kunst in een oud metro station, gevolg is dat er ik weet niet hoeveel hallen er zijn met kunst. Natuurlijk is niet alles even mooi, maar dat hoeft ook niet, er is genoeg wat wel heel mooi is om te zien. Het museum is een combinatie van de Kunsthal in Rotterdam en the Modern tate in London, maar hier zijn diverse andere moderne kunst musea mee verbonden waar je ook naar binnen kan in  Berlijn al lukt me dat helaas niet vandaag. Jammer heb de smaak te pakken, de tentoonstelling was erg afwisselend al zat er een gedeelte bij  waarbij je de gruwelijke beelden kreeg te zien van diverse martelingen. Indrukwekkend en ook om misselijk van te worden. Zeker de mensen die martelen die dan hun duim opsteken bij de mensen die ze hebben dood gemarteld. Gruwelijk. Meteen kwamen de beelden terug uit Auswitsch, maar ook de gruwelen die sommige leerlingen van mij hebben moeten ondergaan. Bah wat heftig was dit.maar toch ook goed om te zien zodat je er weer van doordrongen raakt wat er ook aanwezig is in de wereld. De rest van de exposities waren afwisselend en mooi. Als je ooit in  eerlijk komt moet je deze zeker bezoeken. Een absolute nieuwe ontdekking voor mij.

Gelukkig voor mij kwam ik er vroegtijdig achter, de tour die ik vandaag ga doen is de tour over muziek, hij start pas om 15.00 dus dat was wat veel tijd ineens, maar ook bleek hij dus op een ander tijdstip te starten en plek. Dat was ff zoeken, voordeel was wel dat ik nog een extra expositie kon bezoeken van Still, dit keer ik de kunst academie, mooie dingen maar weinig heel weinig. Dus daar was ik snel klaar mee. Nadat ik alles had gezien ff puzzelen om bij Kleispark te komen een onbekende plek voor mij maar wel snel gevonden gelukkig. Helaas begon het te regenen maar zoals wel vaker neem ik iets mee tegen de zon, mijn paraplu en blijkt ineens hij gebruikt te moeten worden voor de regen. Ergens te vroeg zijn betekend ook meteen mensen kijken heerlijk.

De tour over muziek begon om 15.00 en we waren maar met twee personen. Dat maakte het wat ongemakkelijk voor mij, maar goed we hebben heerlijk veel info gehad vooral over David Bowie. Waar ik erg van hou. De toer ging door een gedeelte wat ik nog niet zo goed kende maar we kwamen langs een café waar David Bowie en Ivo pop vaak kwamen en bij het horen dat er zand op de grond lag, wist ik ineens waarom me dit zo bekend voorkwam ik was er al eens geweest. Tevens kwamen we langs een theater wat nu een groot covert ruimte is, en ja  hoor daar was ik ook een keer gewest en heb daar 1 van de baccaras gezien met mijn toenmalige lief. Prachtig.

De toer eindigde bij de Reichstag, van waaruit ik besloot om nog een museum te bezoeken over het thema stil. Deze ging over alles wat vrouwen is aangedaan, best heftig ook.

Daarna ben ik naar hackische hofjes gelopen om even langs het steegje te lopen vol streetart. Was veel nieuw werk. Daarna wilde ik gaan eten bij mijn vorig jaar ontdekte Vietnamese restaurant maar helaas was die verdwenen. Dus ben ik bij een Italiaan beland wat ook erg lekker was. Daarna richting hotel om nog even op de trap te zitten en de indrukken van de dag te verwerken..

Italiaans broodje gewoon gebakken pizza bodem 😂