vrijdag 8 juli 2022

en dan is het zover....

 

Wil niet zeggen dat ik er niet aan toe ben, maar stiekem is dat wel zo, als je wakker word en alleen maar denkt, moet dat nou.. en dan eigenlijk je weer wil omdraaien, maar ook dat je middenin de nacht wakker word en dan moeilijk in slaap valt, weet je.. het is tijd om rust te krijgen.. dan weet je je bent vermoeid, zeker als je overdag soms ineens een weg trekkertje krijgt, die je vroeger in een 3x gapen op had gelost en waarbij je nu beseft.. het is niet te stoppen. Dat het moment van ontspannen bij een leuke film ineens veranderd in dat je bijna in slaap valt in de bioscoop.. dan is het duidelijk.. het jaar is over.... voorbij. het is bijna zomer en dus vakantie

De komende 6 weken, staan vol met leuke plannen, met dingen die ik ga doen, die ik ga ondernemen, maar zeker ook met wat dagen thuis, waarin ik hopelijk eindelijk, wat al 3 jaar het plan is, mijn werkkamer op te ruimen.. waar ik van plan ben om dierbare vrienden te bezoeken die ik te weinig en soms al jaren niet meer gezien heb wegens de ongenodigde tante in ons leven.. kortom het is zover. het mag, ik kan nu gaan genieten, eindeloos lang uitslapen, en vooral laat naar bed, heel laat naar bed... heerlijk niets hoeft en alles mag.. wat een feestje.. en dan het gevoel een zee van tijd te hebben dat als zand door je vingers glipt... dat zomaar verdwijnt in het niets.. omdat je het niet kon vasthouden, genieten

Opstaan en denken ik ga vandaag maar niets doen behalve boodschappen, en dat je aan het einde van de dag ineens beseft ik heb inderdaad niets gedaan, maar de boodschappen zijn er ook bij ingeschoten.. dat je dan intens tevreden met een opgehaalde zakje friet op de bank gaat zitten en denkt wat is het leven toch interessant en heerlijk.. al die vrijheid.. 

Ook besef ik me altijd dat een vakantie een groot verschil is met niet meer mogen werken, omdat je je pensioen hebt gehaald, het is iets van .. je weet dat je weer mag werken, daarom is het extra genieten van de vakantie.. extra veel plezier want het voelt een beetje als spijbelen maar het is vakantie..

Wat deze vakantie betreft, die slechts 6 weken mag duren, en ik weet het, het is voor veel mensen echt lang, maar besef dat wij in de week meer uren draaien omdat we daardoor zoveel vakanties krijgen..  in plaats van de toegestane 8 tot 5 dagen, maar dat ach, is niet uit te leggen.. en ja het onderwijs is heerlijk, is genieten, een aanrader als je gaat werken in het onderwijs vanuit je hart en niet vanuit ik moet de rekeningen nog betalen of ik heb veel vakantie..  dan zit je verkeerd in het onderwijs en hou je het ook niet vol..  De kinderen vragen veel van je, kruipen onder je huid en vragen volledige aandacht van jou.. en dat is heerlijk, zeker als je dan door het dorp loopt, of gewoon ergens bent en ineens hoort roepen Meneer, en dat je even moet zwaaien of dat ze speciaal iets harder gaan fietsen of lopen om je in te halen voor een praatje.. dat zijn de krenten uit de pap.. sterker nog dat zijn de gouden momenten waar ik van geniet... zoals ik elke dag in het onderwijs geniet van de leerlingen en het contact en het in contact zijn met ze

Maar dan, om 11.00 sloot ik mijn lokaal en begon ik aan mijn wandeling naar huis, mijn hoofd nog vol, mijn gedachten hadden nog de neiging om te gaan malen..

Maar bij thuiskomst de koffer uit de schuur, de tas van school, uitgepakt, en weg gehangen, en daarna op de bank gaan zitten en even heel bewust het moment gepakt, het besef ik heb 6 weken tijd.. wat veel. en wat een mooi cadeau.. dit is eigenlijk het aller mooiste moment van de vakantie het begin en het beseffen en doorvoelen... dat moment is eigenlijk al de hele vakantie.

( tuurlijk ga ik mijn blogs blijven schrijven ook in de vakantie, met verhalen over mijn stad, over mijn bezoek aan mijn dierbare vriend in het buitenland, over mijn wandelingen, mijn bezoek aan mijn moeder, over mijn dagjes naar Amsterdam , over mijn sporten etc. kortom er is genoeg stof om over te schrijven... 

maar nu even heel bewust genieten want het is echt waar het is vakantie..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten