maandag 20 juni 2022

Drama maakt mijn hart weer blij

 

Altijd als ik naar huis loop vanuit school, kom ik langs het hek waar vaak de leerlingen van de isk nog even na hangen, de dag bespreken en praten over de dingen in hun leventje. Dus dat is erg leuk altijd. |Ik blijf altijd bij ze staan, maak even een praatje pot, soms stuur ik het gedrag wat bij, maar altijd in de positieve zin van het woord, nooit belerend. 

Het leuke is dat deze leerlingen altijd erg blij zijn me te zien, maar ook vaak hangen er vaak oud leerlingen van de isk rond, die ergens de school missen, en misschien is het ook wel zo dat ze door allerlei onbekende lijntjes met elkaar verbonden zijn, maar altijd is het er leuk en gezellig

Als ik aankom er staan wat leerlingen van vroeger, lichten ze een beetje op, ik denk dat ik dat ook doe.Ik praat altijd met ze, en bij het laatste gesprek zei een oud leerling tegen de leerlingen die nog steeds les van mij hebben, dat hij altijd zo blij was om mij te zien, omdat Drama zijn hart zo blij maakte.. en dat als hij  mij ziet hij daaraan denkt en blij is

Ik denk dat ik na deze mooie woorden nog meer licht gaf en dat ik vreselijk straalde toen ik naar huis liep.

Terwijl ik naar huis liep moest ik ineens denken aan het boek dat ik ooit heb gekocht met de titel Drama maakt mijn hoofd blij, waarin beschreven werd wat Drama deed bij leerlingen  in de isk ., Zeker bij leerlingen met traumatische ervaringen, dat ze door o.a het spel dat ze maken, ze dingen verwerkten, maar ook dat ze dingen op hun plek konden leggen, maar ook dat ze dingen even konden vergeten.

Terwijl ik zo naar huis liep bedacht ik me wat een gelukkig mens ik ben, dat ik het geluk heb om deze leerlingen les te mogen geven.. dat ik hoe klein ook ik kennelijk heel veel bij ze doe, al besef ik me ook heel erg goed dat ik  maar een passant ben in hun leven.. wat ook goed is, als ik ze maar even in hun hart heb geraakt en ze een beetje hun hart blij kan maken dat is al meer dan genoeg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten