woensdag 6 april 2022

Pieter Derks uit het niets

 

Afgelopen dinsdagavond was ik op tijd vertrokken om de show van Pieter Derks te gaan bekijken in de schouwburg van Gouda. De rit naar Gouda ging snel, bij aankomst bij het theater stond er een behoorlijke rij met mensen buiten, kortom Pieter is populair in Gouda. De zaal zat dan ook bomvol, en ik moest al klunnend naar mij plek waar ik kon gaan zitten. Een parkeerplek was snel gevonden. Heb inmiddels een plek gevonden waar weinig mensen staan. Of zoals een bewoner zei. Ik zet mijn scooter er maar neer tenslotte betalen wij 200 euro per maand.. een parkeerplaats in Gouda is dus duur blijkt wel. 

De voorstelling begon iets over 8, maar wat een mooie voorstelling. dit keer met band, al doet de band weinig maar het is wel een leuke aanvulling. Het decor en ook de belichting was prachtig in de voorstelling, hoe een eenvoudige stoel plotseling iets moois kan worden door de belichting, toch kon ik me niet aan het idee onttrekken dat Pieter af en toe net als zijn columns zijn verhalen wat opdreunt.. hij pakte ook niet altijd het publiek,  heb de zaal niet echt horen bulderen..maar wel geroerd zien worden. zeker het liedje over de mannen die in de oorlog zijn gebleven in de Oekraine.. heel ontroerend.. maar ook heel lief en teder gezongen.. 

Een voorstelling die zoals hij zelf ook al voorspelde chaotisch  was, maar waar in wel rake dingen werden gezegd... zeker het einde.. waarin hij eigenlijk de hele voorstelling samenvat... het komt niet goed..  


"Daar is hij weer! In zijn vorige voorstelling ‘Voor wat het waard is’ wist Pieter Derks zijn publiek met een persoonlijke rode draad te ontroeren, maar ook met scherp engagement bij de les te houden. “Een flonkerende, steengoede voorstelling, de beste die Derks tot nu maakte”, schreef NRC Handelsblad. Het leverde Pieter Derks een Poelifinario-nominatie op.
In opvolger ‘Uit het niets’ stelt hij opnieuw verrassend simpele vragen, want in ingewikkelde tijden moet je de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Pieter heeft zin om weer los te gaan, met verhalen, grappen, muziek - en wie weet wat er nog meer tevoorschijn komt.


De pers over 'Voor wat het waard is’ :

“Pieter Derks brengt prachtige ode aan strijdbaarheid van zijn te vroeg geboren dochter. (…) Zijn persoonlijke rode draad weet hij steeds weer moeiteloos met de actualiteit te verbinden en scherp engagement wordt afgewisseld met luchtigere onderwerpen. (…) Een machtig mooie avond.” - Algemeen Dagblad ★★★★★

“Een flonkerende, steengoede voorstelling, de beste die Derks tot nu maakte.” - NRC Handelsblad ★★★★★"

Afgelopen dinsdag naar de voorstelling geweest van Pieter Derks  in de stadschouwburg Gouda, het is bijzonder ik ben inmiddels fan van dit theater ze hebben er grote shows en mooie liedjes, prachtig gewoon, tevens vind ik de sfeer in dit theater ook erg prettig. Parkeren is tot dusver nog nooit een probleem geweest, ik parkeer mijn auto en hij staat vlak bij het theater... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten