maandag 18 april 2022

het slachten van de kip van het gouden ei.....

 

Ik herinner me dat ik de eerste aflevering zag van de Mask Singer, ik was onder de indruk, okey over de jury leden gaan we het nu niet hebben, maar vond het prachtig, ook het idee wat het was.. zo eenvoudig, een soort van Carnaval maar dan met stijl.

De ene verbazing na de andere verbazing  bekroop me met het zien van deze shows.. top vermaak voor mij .

In dat jaar werd ook het programma Make up your mind gemaakt, een programma waarin "bekende" Nederlanders zich gingen verkleden als Drag queen. Ze deden een dansje met playback, ze liepen over de catwalk en werden dan weg gestemd of mochten blijven, als ze werden gekozen door de vak jury van echte Drags. Heel vermakelijk zeker omdat veel "bekende" Nederlanders  als ze ontmaskerd waren vertelden waarom ze het deden.. Dat scoorde natuurlijk bij RTL4 dat riep goede kritieken op en men was laaiend enthousiast..  ik kan het mis  hebben maar volgens mij werd deze uitzending toen 1 avond uitgezonden ter ere van iets wat te maken had met het Gay life maar weet niet meer precies wat het was.

Ik heb vaak wel wat twijfels bij dit soort evenementen mede omdat sommige mannen dan neigen over de screef te gaan, net iets te overdreven zodat het niet meer respect vol is in wat het zou moeten zijn.

Doch blijf ik erbij ik vond het prachtig verzonnen en gedaan.

Afgelopen jaar, de Mask Singer was vreselijk uitgebreid, men kon er geen genoeg van vinden, er kwamen steeds meer dieren  en fantasy figuren voorbij... dat ik op een gegeven moment  dacht jammer. maar ook de commentaren van de jury leden,  het eeuwige grapje dat in het pak de mede presentatrice zit van Lorette Schrijver Quinty.. het zou natuurlijk een keer kunnen en natuurlijk hopen we daar ook op voor de fun maar het was veel...  Wat ik kan begrijpen, men had een gouden idee en dat moest natuurlijk helemaal uitgebuit worden.

Afgelopen jaar ook weer het programma Make up your mind, wat eerst 1 avond was, zijn inmiddels meer avonden geworden met nog meer DRags, ze konden kennelijk niet genoeg mannen krijgen die dit wilden doen dus vroegen ze ook vrouwen om dit te doen,  bijzonder een vrouw die drag is.. maar het kan., ik geef geen oordeel.

Maar wat ik wel merk, ik vond 1 avond respectvol, vond het leuk en goed. maar nu  vraag ik me af of de Drags niet een soort van reclame, gouden paard worden voor RTL 4,  net als de canal pride, een soort van verkapte reclame is geworden en waar mensen komen kijken naar hoe de roze medemens zich uitsloven en zich  "mis"dragen.. 

Maar goed ik kijk wel het programma omdat ik het ook wel vermakelijk vind al spoel ik veel voor

En alsof men deze kip, het idee van een show met verkleden mensen,  nog niet genoeg had geslacht. .komt er ineens een programma waarin bekende mensen aan gaan dansen, verkleed...  en iedereen draagt een masker met het gezicht van de bekende persoon.en dan moet een panel raden wie de echte zanger, acteur, sportman etc is...  dit ter vermaak in lering.

Het is zo jammer dat een goed concept meteen tot in den treure word uitgemolken, de eigenheid van het programmaconcept verdwijnt en het is zo jammer mede omdat het zo geweldig mooi was.. omdat het nieuw was... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten