dinsdag 22 maart 2022

Simone Kleinsma.. verder

 


Nadat deze voorstelling ook was verplaatst wegens bekende redenen, mocht ik afgelopen zondag wederom mijn opwachting maken in de schouwburg van Gouda, dit jaar heb ik daar bijna alles geboekt wat ik graag wil zien. mijn voorkeur gaat toch erg naar cabaret kom ik achter en ook naar zang van goede artiesten. Simone is een vakvrouw, dat blijkt wel, maar ook is ze zich daar dusdanig van bewust dat het soms niet erg plezier is om naar te kijken, en zeker niet leuk is om haar te zien. Haar optreden bij  het programma Maestro was voor mij een aanleiding om goed na te denken of ik deze voorstelling zou skippen, tevens haar houding bij het signeren van cd's van haar shows, zit ze daar met een gezicht van ik heb er geen zin in maar ik moet wel.. want ja het is mijn werk.. als je haar iets zegt, kan er geen reactie van af..  maar toch besloot ik om deze show te gaan bekijken, ook omdat het thema van de show mij intrigeert. De show ging over hoe verder na het overlijden van haar man, en dat was heel duidelijk heb nog nooit zoveel vrouwen gezien die daar zaten te kijken naar deze show, ben aardig wat gewend maar dit was wel heel uniek.. ik zat dan ook omringt tussen de vrouwen te kijken naar deze show.  Het valt niet te ontkennen ze is een absolute vakvrouw, ze kan alles en doet veel. Dit is ook in deze show haar valkuil, ze wil te veel, gevolg dat de gekozen liedjes niet altijd raken. De show wat rammelt, de verhaallijn klopt ook niet overal, wat jammer is, zeker als ze heeft gekozen verder naar het overlijden van haar vriend.. al kan het ook zijn dat ze de verwarring aangeeft in haar show na het overlijden dat het daarom zo chaotisch overkomt op mij,  maar het kan zijn dat ik er meer in zoek dan er in zit, dat het gewoon een show is om haar verdriet te verwerken en daarmee de mensen die dit met hun partner hebben meegemaakt wil helpen.

Recensie van de voorstelling 

Verder… Hoe ga je verder nadat degene met wie je alles kon bespreken er niet meer is? Die je altijd om raad kon vragen. Bij wie je altijd “thuis” was. Wiens spullen je nog elke seconde om je heen hebt en wiens aanwezigheid je nog zo voelt…

Simone Kleinsma tracht antwoorden te vinden in haar nieuwe voorstelling VERDER, waarin ze beschrijft hoe het is om de draad weer op te pakken na het plotseling overlijden van haar man; nu zo’n 4,5 jaar geleden. Een uitermate persoonlijke voorstelling over de manier waarop je je leven opnieuw moet inrichten en definiëren. Het had zomaar een enorm zwaarmoedige voorstelling kunnen worden, maar niets is minder waar. Simone beschrijft weliswaar hoe lastig het allemaal is; hoe ze worstelt met zaken als het weg doen van zijn spullen, van een oude fotocamera waarop nog onontwikkelde foto’s staan tot de badmat waarop zijn voeten zo vaak hebben gestaan.

Iemand (zijzelf?) zei: “Neem de tijd”. Maar hoeveel dan? Wanneer mag je weer eens de slappe lach krijgen bijvoorbeeld? En hoeveel tijd moet er verstrijken voor je even mag flirten met een charmante voorbijganger? En hoe onvermijdelijk is het de spullen van je man op te moeten ruimen. Wat doe je weg en wat hou je? Zelf Marie Kondo’s methodes lijken niet te helpen…

De tijd was daar om een volgende stap te zetten, zoals ze zelf beschrijft. Ze was niet de eerste en zal ook zeker niet de laatste zijn die hier mee te kampen heeft. En dus een programma over “hoe nu verder”. Simone beschrijft alles met liefde, humor, en veelal zelfs plezier. Gesteund door twee uitmuntende musici waarbij je geen enkel moment een groter orkest mist. Niet alleen in de verstilde nummers, maar ook in de wat meer uptempo nummers. Overal merk je de passie voor de muziek en voor het vak. Naast het uitstekende spel van Menno Theunissen op toetsen moet ook zeker Maria Martinez Payà genoemd worden die verantwoordelijk is voor (voornamelijk) de percussie. Ze heeft een groot aandeel en dat is niet onterecht.

De grote kracht van Simone Kleinsma is haar schijnbaar moeiteloze zang, spel, humor en gevoel voor timing. Ze houdt het publiek van begin tot eind aan haar lippen gekluisterd. En als ze ook nog eens een enorm ritmegevoel als percussioniste laat zien, levert (ook) dat haar een welverdiend ruim applaus op.

Wie wil zien waarom Simone Kleinsma één van de grootste musicalsterren is die Nederland op dit moment kent, moet zeker deze voorstelling gaan zien. Hier zie en hoor je hoe een verhaal verteld kan worden in een lied. Emotie overbrengen: groots, klein, in een ballad of rap; Simone beheerst het allemaal.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten