donderdag 17 maart 2022

Rotterdam ( dag 5)

 

Na een nachtje thuis,  wat toch altijd bijzonder dat je altijd aan het einde van de vakantie pas merkt hoe moe je bent en dat je je echt los moet sleuren van je bed…toch maar even een extra dagje er aangeplakt..dus stond Rotterdam op het programma. Susan had een verrassing geregeld wat ik pas in Rotterdam zou krijgen, dat we naar de Kunsthal gaan dat wist ik al omdat ik dat had voor gesteld. We moesten per se in Rotterdam zijn om 11 uur, in mijn hoofd zaten verschillende scenario’s ,  misschien wel naar de wijk met veel streetart waar ik ook al heel lang naar toe wil, boottocht door Rotterdam kortom geen idee. De ochtend plaatste ik mijn blog over Engelse les en werd weer 3 dagen geblokt en ineens begreep ik waarom de uitspraak in het Engels over daar schiet je niets mee op, werd vertaald in een Engels woord wat ik hier niet ga herhalen,van het plaatje met die kikker… soms is Facebook iets te fanatiek, en je gelijk halen is al helemaal lastig te regelen… ze zijn niet bereikbaar op de 1 of andere manier. .

We hebben de trein gepakt om half 10 zodat we om half 11 in Rotterdam zijn. 

De verrassing was dat we naar het Depot van Boymans gingen. Prachtig, wel jammer want ik ga ook nog met Rick en Chris.

We hebben deelgenomen aan de instap rondleiding, dat hield in een grote witte jas aan, een roze koord om je nek en met een gids mee een afdeling van het depot in. Eerst kregen we een rondleiding langs het restauratie gedeelte om daarna naar het meest saaie depot te gaan dat ik ken… aardewerk en glas, maar goed ze deed het leuk. Liet zien dat de dekseltjes en potjes worden gescheiden wegens ruimte, dat de varkens vroeger anders waren dan tegenwoordig aan de hand van spaarvarkentjes, en toen waren die 10 minuten om.. achteraf besef ik me ik heb 30 minuten met een witte jas en een roze koord om mijn nek rondgelopen om 10 minuten te kijken naar iets wat ik eigenlijk het minst interessant vind maar ze deed het leuk. 

Daarna zijn we eerst naar etage 6 gegaan een behoorlijke work-out met de trap. Om over het dakterras te dwalen in het restaurant een kopje thee en appeltaart te gebruiken . Daarna zijn we de etages afgedaald, wat ergens leuk is dat je  kan kijken naar wat kunst dat uitgestald is in vitrines en je via glas in diverse depots kan kijken, het is een andere beleving van kunst en museum bezoek,.

Zoals te verwachten viel was het uiteindelijk toch nog rennen om op tijd in de Kunsthal te zijn. Onderweg snel de meegebrachte bollen gegeten om daarna de Kunsthal te betreden. Wat is het toch heerlijk om zo te dwalen door Rotterdam,  genieten.

De tentoonstelling in de kunsthal was prachtig,  vooral de verrassing waren wel de filmpjes van Job, Joris en Marieke.. vooral de singel life.. heerlijk.. zo geweldig, maar ook het filmpje met  nobody.. genieten. vooral de gruwelijke humor die erin zit.

Calder was ook mooi, maar meer onder de indruk was ik van de tentoonstelling over Vogue, was voor mij ergens een feest der herkenning. Wel vond ik de benadering van deze tentoonstelling ook erg bijzonder, mede omdat ze het belichten vanuit de Queer kant, dat is een kant die niet vaak belicht word.

De tentoonstelling over Streetlife, een kleine tentoonstelling en meestal met foto's was ook dit keer de moeite waard vond ik, prachtige foto's die een beeld maakten over hoe het leven op straat is van de straatdealers.. 

Nadat we alles hadden bekeken zijn we naar het Schouwburgplein gelopen, daar hebben we heerlijk gegeten bij mijn favoriete italiaan, omdat het onze laatste avond samen was besloten we om ook maar een toetje te nemen, dat hadden we de hele vakantie niet gedaan., en wat is er nu lekkerder dan een tiramisu te eten als afsluiting.

Daarna zijn we naar de bioscoop gelopen om de film over Gucci te bekijken, wat een prachtige film maar daar komt een aparte blog over.

We zijn daarna toch nog even terug gelopen naar het museumplein om daar de projectie te zien die bij het depot word gemaakt. prachtig was dit 

Vol met veel kunst en cultuur zijn we via de beelden galerij langs het water naar het station gelopen om daar de trein te pakken naar huis.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten