zondag 27 februari 2022

taal curus




Niet omdat mijn Engels nou zo slecht is, maar een beetje onderhoud kan geen kwaad volgens mij.
Tijdens een wandeling met vriendin Ankie vertelde ze me dat ze Duolingo deed omdat ze beter Engels wilde leren praten. In Malta deed ik vaak het woord, niet omdat ik nou zo goed ben in Engels maar ik red me aardig, daarbij kijk ik dom en lach ik lief en ik kom heel ver..
.
Natuurlijk speelt daarbij ook mee dat mijn reisjes naar London en Berlijn een rol spelen, daar moet ik wel Engels praten, en soms praat ik wat Duits, dat gaat me soms ook redelijk af. Altijd als ik bij vriend Erwin ben dan praat ik Engels met hem, hij praat Nederlands met mij, en soms gooien we er wat Duitse woorden door, of pakken Google translate als we er niet uit komen samen. 

Kortom het is gewoon leuk om nu zo af en toe even wat te oefenen met Duolingo om zo meer en nog beter Engels te praten.

Ook door mijn werk op de isk merk ik dat ik vaak in het Engels over ga als een leerling er is en geen Nederlands spreekt, dan schakel ik over op het het Engels en dat verstaan ze vaak wel. Natuurlijk zit ik vaak nog wel om woorden verlegen, zeker als het gaat om woorden die ik niet vaak gebruik, maar wederom leven Google Translate... ik kom er ver mee.

Nu ik zo elke avond, en vaak ook in de ochtend op het toilet een oefening doe, merk ik dat het me nu nog gemakkelijker afgaat. Het leuke is juist dat het zowel vertalen in het Engels is, als vertalen in het Nederlands, spreken, ook woorden in vullen etc. Kortom het is heel divers en ik vind het leren leuk op deze manier.

Als ik ver genoeg ben met Engels wil ik eens kijken of het ook kan met Spaans of Arabisch dat lijkt me ook gaaf om te leren al is dat vreselijk moeilijk dat merk ik wel als leerlingen mij woorden leren in hun taal.

Kortom het is een kleine aanrader om hier eens mee aan de slag te gaan als je een paar minuten per dag over hebt dan is het heerlijk..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten