donderdag 23 december 2021

kersttoespraak deel 2 ( vuurwerkverhaal)

Mijn vuurwerk toespraak ben ik begonnen met de opmerking dat het lastig is dit jaar dat het niet mag en dat ik vind dat ze het niet moeten doen... maar als ze toch besluiten om de wet te overtreden en een boeten te riskeren, dat ze het dan goed moeten doen....

 

je ziet de puberjochies al meteen stralen.. en dan zeg ik dat ik vind dat ze vuurpijlen moeten kopen, en dan niet die simpele lelijke die roze, groene, witte, gouden pijlen maar die prachtige blauwe, die kleur die bijna tegen het paars aan zit, dat ik die erg mooi vind en dat ik niets koop maar dat ik  dan graag geniet van hun gulle gaven.

Daarna vertel ik natuurlijk dat ze moeten oppassen, vertel ze dat ze wel goed moeten opletten dat ze wel in plaats van een nitraat, als ze die hebben niet in hun mond moeten stoppen als ze een sigaret bij zich hebben om hem aan te steken, dat een face lift nu nog niet nodig is, tevens dat ze ook het aansteeklontje niet moeten weggooien..  want dan is hun hand kapot en kunnen ze niet meer schrijven en de zorg is al zo overbelast.

Natuurlijk vertel ik ze ook dat ze geen vuurwerk moeten gooien naar dieren en mensen, ze kunnen niet aan de buitenkant zien hoe het met iemand is, stel dat iemand hartproblemen heeft, dan moet je daar geen knallers achter gooien, die gene kan zo schrikken dat hij misschien wel dood neervalt.. en dan heb je ze net een gelukkig nieuwjaar gewenst, je draait tenslotte met kerst in een bejaardentehuis ook niet Last Christmas van Wham.... ze zijn dan even stil en dan lachen ze geschokt maar genieten ook van deze grap

Verder vertel ik twee gruwel verhalen die echt gebeurt is bij dieren maar die ga ik hier niet herhalen, ik wil ten alle tijden voorkomen dat het een idee kan oproepen om te doen, ik weet namelijk niet wie allemaal deze blog lezen. Mijn leerlingen ken ik en ik weet wat ik wel en wat ik niet kan zeggen en kan meteen fel reageren als men lacht bij deze verhalen... 

Daarna sluit ik altijd af met het vuurwerkspel met de klas.. dit is moordsnaartje/ detective die ik dan de naam geef van mijn unitleider en zeg dat hij komt controleren wie het vuurwerk aan steekt in de klas.

Een leerling gaat naar buiten en ik wijs dan 1 persoon aan die door middel van een knipoog het vuurwerk wil afsteken, en dat die mensen die in de kring staan, als ze dat zien met het geluid van een rotje of vuurpijlen etc moeten neervallen.. maar het moet vooral veel geluid geven zodat men op de gang zich afvraagt wat er gebeurt.. en dat geeft vaak geweldige leuke effecten.. ik leer ze zo meteen alternatief vuurwerk

deze kleur vind ik zo prachtig als ik dit zie is het nieuw jaar.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten