woensdag 22 september 2021

Mondkapjes in het onderwijs

 

Het klinkt bijna als iets vreemds, ondanks dat ik uitzie na het moment dat we de mondkapjes niet meer hoeven te dragen, vind ik het ergens ook jammer, dat het niet meer op school hoeft. Terwijl ik er zo over na zat te denken, besefte ik ineens dat ik eigenlijk nog niet wil dat we stoppen met de mondkapjes op school.

Ooit lang geleden volgde ik een cursus waarbij ik iets mee moest nemen uit mijn pubertijd, ik nam dus een oud tafellaken mee waar ik mijn hele slaapkamer mee had versierd en daarbij natuurlijk de vreselijke geur patouchlie.. stinken dat dat deed maar ja in die tijd was dat de wierook die je kocht, om je ouders te pesten. de grote vraag die toen kwam was, waarom deed je dat eigenlijk...  en daar kwam het besef dat je als puber het eigenlijk alleen maar doet omdat je aandacht wil.. je wilt gezien en gehoord worden.

Dit me realiserend besefte ik ineens dat het verdwijnen van de mondkapjes eigenlijk heel erg jammer is, want. juist...  we gaven allemaal de leerlingen aandacht, we wezen ze erop dat ze hun mondkapje op moesten doen.. als ze binnen kwamen op school zeiden we tegen ze , even je handen desinfecteren, of we maakte een leuk gebaar tegen ze. 

De mondkapjes die ik op voorraad in mijn lokaal had voor leerlingen die geen mondkapje meer hadden die kwamen dan naar mij toe en kregen er eentje van mij, weer even contact.

Kortom de leerlingen kregen zoveel aandacht van ons, werden gezien en gehoord, en er werd met ze grapjes uitgehaald en gemaakt.. ze konden het waarderen en het was mooi en goed.

Het zou mij niet verbazen nu waarschijnlijk dit stukje aandacht verdwijnt voor die gasten ze ineens meer met capuchons op gaan lopen, of dat ze met petten lopen, want ze willen toch aandacht van ons.. dus het heeft zo zijn voor en nadelen dat we niet meer op de mondkapjes manier de leerlingen aandacht kunnen geven.. en het mooie was iedereen was ervan dus we deden dat met elkaar.. 

Vandaar dat ik het ergens wel jammer vind dat de leerlingen geen mondkapje meer hoeven te dragen.. al ken ik mezelf ik geef ze zo wie zo wel aandacht, al is het over kleding of wat dan ook.. ik hou van die pubers en ik geniet enorm van ze..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten