woensdag 1 september 2021

Berlijn (dag van vertrek naar Berlijn )

 

Heel lang lopen twijfelen wel of niet, vorig jaar afgezegd wegen corona, me daardoor wel prima vermaakt in Alphen, en het voordeel was dat ik meer tijd had voor de dingen die ik normaal niet heb.. of gewoon moet doen als ik aan het werk ben, dus ergens was het ook wel lekker. maar ik mis de stad waar mijn hart thuis blijkt te komen.. waar ik mezelf zie dwalen door deze stad alsof ik er woon... kortom bij de eerste keer dat we op groen stonden heb ik mijn reis geboekt, omdat ik hoe dan ook wilde gaan..

Even leek de opleving van het virus er voor te zorgen dat ik toch niet kon gaan, maar gelukkig ben ik gevaccineerd en mag ik hoe dan ook toch naar Berlijn.

Vooraf was het nog registeren, maar de goden waren me gunstig gezind ik hoefde niet meer omdat men na 8 augustus Nederland niet meer als onveilig beschouwde, omdat we zo naar beneden gaan  met de besmettingen,, maar omdat ik ook last heb van hooikoorts besloot ik om toch van te voren mij te laten testen zodat ik zeker wist dat het safe was en ik dat ook kan laten zien mochten ze  me toch daarop willen controleren.

De test op de vakantietest locatie, heb ik toch wel mijn bedenkingen bij. ze stak het stokje in mijn keel, 1 seconde, daarna het zelfde stokje met dezelfde kant in mijn neus, en klaar. De testen bij de GGD zijn veel ingrijpender en lastiger maar goed als dit het doet ben ik tevreden.. ik moest er om 8.45 zijn, na een gigantische speurtocht om bij dit adres te komen, het toch gevonden en kon ik keurig op tijd naar binnen.  ( de uitslag

Om 10 uur moest ik op Schiphol zijn, dus de wekker om half 6, alles al klaar  en ingepakt op de bak kwark, de lunch voor vrijdag en de kiwi's na die moesten nog in de koffer en in de tas zodat ik daarover geen zorgen had, ik wist niet zeker of ik wel de kans zou krijgen om een lunch te scoren voor de vrijdag omdat ik me vrij vroeg moest melden bij de plaats om mijn eerste excursie te gaan doen daar.

Het middag programma bestond in eerste instantie uit uitzoeken waar ik me vrijdagmorgen moest melden, dan naar het streetart museum, de omgeving ervan tenminste om daar lekker rond te dwalen en te kijken in de buurt naar de streetart die daar is.

Na een toch wel erg onrustige nacht omdat ik natuurlijk weer even tegen de spoken van de realiteit moest vechten, de gedachten dat ik misschien niet mee zou kunnen wegens mijn hooikoorts en noem maar speelden door mijn hoofde, maar ik wist ook, daar moet je niet wakker van liggen, alleen het weten en je er bij neerleggen dat is nou niet het sterkste punt van mij .

De reis met de bus ging goed heel snel al was ik bij Schiphol, ideaal, nog leuker is dat zowel de boardingpass en de douane heel snel ging. Voor ik het wist was ik in het grenzeloze gebied waar ik me mag misdragen, ik doe het niet maar toch… 

Op Schiphol ging de tijd zo snel dat ik voor ik het wist al naar het vliegtuig moest lopen, daar hou ik van dat de tijd vliegt. 

De vlucht ging lekker een paar luchtzakjes maar dat was te doen. Daarna begon het echte werk, op het nieuw vliegveld, is nog erg wennen, zeker als je je bagage moet halen, dat was ff zoeken, maar natuurlijk gevonden dat kan ook haast niet anders.  Vanaf het vliegveld naar de stad komen is een ietwat ingewikkeld, zeker nu, en dat was ik vergeten dat treinen staken. Dus eerst al uitzoeken hoe bij de treinen te komen, daarna de goede trein vinden, dat ging ook redelijk, al moet ik bekennen dat het geluk was dat er maar 1 trein ging. Wel is het systeem in Engeland, je pakt een trein en je moet halverwege overstappen op een andere trein, en dat was ik vergeten, gevolg grote omweg naar het station waar het verkeerd was gegaan. En dan verder zoeken. Gelukkig kwam alles goed en was ik anderhalf uur later op het station. En daarna was het nog een klein stukje naar mijn hotel. Het inchecken met een mondkapje is toch wel raar, mede omdat je elkaar zo slecht verstaat. Wat niet aan de taal ligt, even op de kamer uitgepakt, de spullen geïnstalleerd en daarna even eten. 

Nadat ik dat gedaan heb ben ik vertrokken naar het straat art museum, veel te vroeg daar maar het buurtje is al heerlijk om te dwalen zoveel te zien en ook veel nieuws. Omdat ik nog tijd over had lekker op een terras gezeten om wat te drinken en te genieten van dat ik weer in Berlijn ben . 

Gewoon zitten en dan om je heen Duits, Engels, Vlaams, Frans te horen heerlijk dat is genieten 

Eindelijk mocht ik het museum in, voor het eerst vond ik het een behoorlijk afknapper, de tentoonstelling ging over de street art kunstenaars en dan eigenlijk alleen maar foto’s geen werk dit keer. Er was een dame die eigenlijk de rode draad was met haar kunstwerken maar ik miste de rode draad totaal hierin, zo jammer en ik had er zo op verheugd, wie weet de volgende keer wel weer een bijzondere tentoonstelling. Voor Susan moest ik een lunchtrommeltje mee nemen, uit pure frustratie ben ik die gaan halen bij de Hackescher markt. Om daarna toch even het hofje daar vlak bij te gaan bekijken waar het stikt van de street art om zo toch een dosis binnen te hebben gekregen. 

Daarna gaan eten bij de Vietnamees daar vlak in de buurt, trage bediening maar heerlijk eten , daarna nog  even bij het station op de trap gezeten te genieten van de avond met een welverdiend ijsje.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten