zondag 16 mei 2021

Pieterpad etappe 11 (Hellendoorn naar Holten ) 16 km

Vandaag maar een kleine route, we hoeven maar 16 km, dat is prima te doen na de vorige 2x 21.. dus dat overleven we wel samen.

Na een geweldig goed 3 gangen menu.. heerlijk een luxe. Ook de ontdekking dat het Pieterpad langs het hotel loopt en we dus al gewoon in kunnen stappen.

Ooit kreeg ik de tip om wandelstokken te kopen van een bepaald soort wol, die kan je 4 dagen aan en die gaan niet stinken en dat klopt inderdaad, al staan ze na 2 dagen al rechtop en zijn ex keurig gevormd rond mijn voeten.

Bijzonder, het oplaadstation wat ik heb gekocht deed het tot alle tevredenheid Total hij gisteren ineens bedacht, en dat altijd in de nacht.. dat hij er mee ging ophouden deze nacht, tenminste voor mijn watch… dus vandaag wordt het lopen zonder dat ik mijn meters etc bij kan houden, jammer maar het is niet anders.. is misschien ook wel lekker, al hebben susan en ik wel bedacht dat we rond het hele uur op het station holten moeten zijn, dit om zo te voorkomen dat we Andes een uur moeten wachten. Gezien de voorspellingen krijgen we veel regen en hagel en onweer in de middag. Laten we hopen dat we die voor zijn dit keer dat zou erg prettig zijn. We zullen het beleven.

Traditiegetrouw hebben we bij het lopend buffet onze ontbijt en lunchpakket samengesteld zodat we de dag goed door komen. Wel belangrijk.

Ook al vroeg alles ingepakt en beter verdeeld over de tas, zodat het gewicht iets beter verdeeld is.. loopt hopelijk lichter en gemakkelijk we gaan het ervaren.  Het is maar 16 km dus die zit zo in de broekzak.

Natuurlijk hadden we beiden gebruik gemaakt van het bad, en het was een hele onderneming om er uit te komen, erin ging prima maar eruit.. dat was lastiger, het was een bad met weinig grip en door het spatscherm was er een kleine ruimte, glad van de zeep is het toch wel ff zwoegen om eruit te komen

Het ontbijt was weer riant en ook luxe, ik eet wel meer dan thuis wat eigenlijk heel normaal is ik wil altijd proberen om met mijn ontbijt toch de 15 km te halen. Soms lukt dat soms wat minder en ben ik minder gezellig maar dan heb ik genoeg aan boord om het vol te houden.

We konden vanuit het hotel zo het pad op..toch wel lekker dat je de avond ervoor dus eigenlijk al dat eerste stuk hebt gelopen omdat je het geluk had dat je hotel gunstig ligt.

We begonnen te lopen en eerst naar was het even zoeken hoe bij het Pieterpad te komen, maar toen we dat 1x door hadden ging het gesmeerd, prachtige route weer, wederom veel heuvels en die zijn het beklimmen waard. Dat bleek wel, prachtige uitzichten en goed voor de verbranding van de vetten. We hebben die 16 km met plezier en veel humor gelopen. Onderweg de prachtige  joodse gedenkplek gezien waar dus twee foto’s staan van de Joodse mannen die daar gewerkt hebben dezelfde foto’s, de 1 heel helder de ander vervaagd…met de achterliggende gedachte dat het zal vervagen met de tijd. Maar doormidden van markeringen was aan gegeven hoe het er heeft uitgezien, deze markeringen waren door middel van natuurlijke materialen tot een soort dijken gevormd waarmee dus duidelijk werd wat een klein oppervlakte het was geweest.

Prachtig indrukwekkend.daarna langs de schaapskooi, ook wederom interessant om te zien. Daarna rustig gaan lopen, berg op en Berg af. Het Canadees kerkhof hebben we overgeslagen in Holten , hier was ik al eens geweest in mijn jeugd en we wilden voordat we de trein moesten halen toch. Of ff op een terras zitten met thee en koffie om het af te sluiten. Het waren weer bijzondere dagen en enorm genoten van 3 dagen Pieterpad en bijna boekje 1 uit. Zaterdag gaan we heel stoer etappe 12 en 13 In 1x lopen totaal 29 km dat moet te doen zijn…. En dan waarschijnlijk pas weerzin de zomer vakantie aan de wandel.

De treinreis had ik, na eerdere ervaringen maar geüpdatet na eerste klas zodat ik zeker wist dat ik rustig en veilig zou zitten, en dat is gelukt.