woensdag 17 maart 2021

stemmen


 Ach het is zomaar voor je het weet weer zover, dat je weer mag stemmen.. De uitslag die komt zal niet zo heel veel anders zijn verwacht ik, we zullen dat zien.

Vandaag, wederom lopend naar school, je zou bijna denken dat mijn voorkeur gaat naar een partij die is voor veel groen.. tenslotte geniet ik van de natuur, geniet ik van wat ik onderweg zie, maar moet ook zeggen ik kan niet zonder mijn auto.. en de andere luxe dingen in mijn leven.. vooral om nog maar eens het te benoemen het reizen.. wat mij betreft maken ze het vliegen gratis.. men zal dat niet doen, maar het lijkt me geweldig.

Maar terwijl er ontzettend veel gedoe is met het stemmen via de post, mijn moeder van 87 zag de bui al hangen en heeft dus bewust gekozen om toch maar gewoon naar het stemlokaal te gaan, met mondkapje en twee spuiten in haar lijf, haar stok van 1,5 meter in haar hand durfde ze dat wel aan. Ze is nog van de oude stempel.. ik wil het doen en het moet. we gaan stemmen. om daarna te kunnen zeggen, zie je wel het helpt ook niets dat stemmen.. en toch blijven gaan, omdat je anders niet mag zeuren

Zoals ik al zei, wandel ik in alle rust en kalmte naar mijn werk en had al besloten om te stemmen in het verzorgingstehuis bij mijn school in de buurt, zodat ik niet om hoefde te lopen, en ik dus gewoon even een uitstapje kon maken en zo alles toch kon regelen. 

De avond van te voren had ik mijn stempas en tevens mijn paspoort in mijn tas gestopt omdat ik wist dat ik als ik dat niet zou doen ik dat in de haast om weg te komen naar school ik het wel eens kon vergeten met alle gevolgen van dien.

 Na een gesprek met een collega, besloot ik toch maar even nog de stemwijzer in te vullen en wat ik al dacht klopt weer, ik had inderdaad de goede partij in mijn hoofd waarop  ik wilde stemmen

Traditie getrouw stem ik altijd op de onderste man van deze partij en dit jaar besloot ik te stemmen op een medelander. mede omdat ik vind dat de regering veel meer een afspiegeling moet worden van de maatschappij.. dus dit keer is het een man geworden uit Leiden. Ter zijne tijd ontvang ik graag de bossen bloemen omdat ik de enige ben geweest die op hem heeft gestemd maar dat zal wel niet gebeuren, tenslotte is  het stemmen anoniem

 Onderweg naar mijn werk ging ik naar het stembureau waar ik nog nooit eerder ben geweest ,maar goed dat mag in Alphen je kan overal terecht, dus dat doe ik dan ook.. Moet zeggen het was strak geregeld, dat is op zeker maar verder.... hmmm De in en uit gang is wat onduidelijk met als gevolg dat je mensen bijna in de armen valt als je het stemlokaal binnengaat of uit gaat. maar toch je kon je handen desinfecteren en ook genoeg afstand houden dat was wel zo lekker... 

Er waren twee mensen voor mij en zag het al gebeuren, er zaten 3 mannen op een bepaalde leeftijd waarbij je weet dat ze niet meer alles zo snel doen.. ik had gelukkig de tijd dat scheelt een hoop. 

Dus ik heb geduldig staan wachten.... heel lang staan wachten..., maar nogmaals ik had de tijd.

Uiteindelijk was ik aan de beurt dus ik blij, want dat zou dus betekenen dat ik mijn met zorg uitgekozen kandidaat een eer kon bewijzen om op hem een voorkeursstem uit te brengen. wetende dat hij natuurlijk nooit dit te weten komt en ook niet in de kamer zal komen maar ik heb hem wel gezien en dat is wat een mens wil gezien worden.

Dus ik stond geduldig bij de meest grijze duif te wachten totdat hij eerst mijn nummer had vergeleken, met zijn vergrootglas.. wat ik nogal humoristisch vind.. daarna viel me op dat hij ook niet zo goed de getallen volgorde kent..  als je van 22 11 naar 1611 gaat dan is er wel iets mis volgens mij. maar goed ik lach lief en wacht geduldig want ik heb nog wel even de tijd...  het duurde en duurde, ik kreeg nu wel de neiging om hem achter dat grote scherm vandaan te trekken maar dacht meteen, het kan ook jouw moeder zijn dus heb geduld, dat deze meneer hier überhaupt zit mogen we al heel blij om zijn dat hij op tijd was, maar inmiddels begon de tijd wel te nijpen, ik moest nog wel een stukje lopen naar mijn school dus ik probeerde vriendelijk te zeggen dat hij misschien naar achteren moest in zijn stapel papieren.. Niets begrijpend keek deze oude baas me aan met de vraag in zijn ogen,. naar achteren.. ik besefte meteen mijn fout en zei meteen naar onderen....  nog meer onduidelijke blikken..  het drong niet door dus ik zei het is al goed gaat u maar door hoor... 

Kortom terwijl later gekomen stemmers al weer weg waren die stonden bij de snelle man.. ik niet dus..  kreeg hij het door..  en vond hij mij, dus daarna nog mijn paspoort controle waar ze naar kijken geen idee maar ze zullen wel ergens op letten.. alleen doordat dat stukje plastic is, tevens is het vergrootglas glas en vergroot hij het... maar door de spiegeling door het licht kon deze meneer het niet zo goed zien.. 

Na nog 4 minuten kreeg ik eindelijk mijn papier om te stemmen.. Ik begrijp trouwens niet waarom we niet gewoon de stemlijst thuis kunnen invullen met een rood potlood, we ons laten registreren en dan gewoon het formulier in de bus gooien daar.. waarom moeten er per stem gerechtigde 2 van die formulieren gemaakt worden ,volgens mij kan het veel handiger maar goed. ik weet de ervaring met de thuisstemmers dus tja.. 

Kortom eindelijk dacht ik dat ik naar het stemhokje kon, nee dus... ik kreeg nog het verhaal over dat rode potlood dat ik hem moest meenemen en daarna aan de overkant op de tafel moest leggen zodat hij kon worden hergebruikt.... zonde ik had toch gehoopt dat ik hem mee mocht nemen zoals in de gemeente Veendam,., maar nee dus helaas ging die vlieger niet op.

Ik was nog niet van deze man af. de tijd was niet meer echt ruim, laten we het zo zeggen met een ferme pas zou ik het halen voor de afspraak die ik heb staan.. kortom ik was al half onderweg toen deze man nog zei dat ik een paaseitje mocht.. ik dacht alleen maar om de dooie dood niet.. met je corona paaseieren waar iedereen met zijn handen in gaat.. no way Jose.. en ik naar het stemhokje..

Door de hoeveelheid partijen is het erg worstelen met het papier voordat je het helemaal open hebt. en na het stemmen moet je hem ook nog weer helemaal sluiten  wat een gedoe.. moeten ze ook iets op vinden. misschien digitaal stemmen of zo.. 

Maar ik heb mijn goede daad gedaan en nu afwachten of mijn stem ook zoden aan de dijk zet, we zullen zien..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten