woensdag 10 maart 2021

achterstand???

 

 Er is al heel veel overgeschreven en over gezegd, de achterstand die leerlingen zouden hebben opgelopen in het onderwijs. Men is ongerust of deze leerlingen wel goed beslagen ten ijs komen.

Hierover heb ik al tijden lopen nadenken en nadat ik met een collega een gesprek had over wat nou de achterstand inhield bleek dat men het programma niet afkreeg, omdat het volgens de methode ging..

Hierover moest ik lang nadenken, want voor mijn gevoel zit daar iets verkeerds in deze opmerking. Ik vroeg me af, waardoor de achterstand dan veroorzaakt is.. is het omdat de methode., het programma het dwingt om dit zo te doen of is het dat men zo'n slaaf is geworden van een programma dat men niet verder kan kijken dan dat.... wat ik niet bepaald hoopgevend vind.

Bij verder navragen bleek dat veel leerlingen de basis misten maar ja men moest door met het programma.. het zgn PTD en PTA, wat in het onderwijs een soort van keurslijf aan het worden is.. waar je aan moet voldoen, is prima, maar het moet niet ten koste van alles moeten in mijn beleving. Het gaat om meer dan dat. 

Als ik dan hoor dat leerlingen een bepaalde basiskennis missen, dan besef ik me des te meer dat het daar dus mis gaat. we zijn kennelijk in het onderwijs zon slaaf geworden van wat ze moeten kunnen, dat we de basis maar laten voor wat het is, om het boek uit te krijgen, terwijl ik dan denk die basis is belangrijk pas als iedereen die basis beheerst kan je verder..

 Destijds dat ik begon op deze school werd er voor dat de school begon alle leerlingen meteen getest en gekeken waar men kennis miste om het op school tot een succes te kunnen maken. De docenten van elke vak pakten dit per leerling op en gingen ze bijspijkeren zodat ze allemaal op hetzelfde startpunt zaten en je merkte dat de leerlingen groeiden, ze kregen lol in het naar school gaan, en het ging snel, ze waren zo bij waar ze volgens een norm moesten zijn.

Voor mezelf kan ik spreken dat ik helaas door in het dorp waar we woonden, dus  niet helemaal op het niveau was waar ik moest zijn, op de nieuwe school waar ik heen ging toen we gingen verhuizen naar een plaats 10 km verder op. Dus ik heb daar lopen klooien..  en kwam niet verder. Er werd met mijn ouders en met mij gepraat over dat het beter zou zijn als ik het jaar over zou doen zodat ik die basis mee kreeg omdat ik anders inderdaad niet verder zou komen.

Dus dat werd gedaan, helaas konden ze in dat jaar niet alles oplossen, er bleef een groot probleem met de d en t's en het ontleden van zinnen met alle gevolgen van dien. Kortom ik heb al mijn leven lang al last van dit euvel en zal er wel oud mee worden... maar toch.

 Als ik nu lees over achterstand denk ik, kijk daar kan je als docent wat betekenen, je gaat gewoon aan de slag om de ontstane hiaten aan te pakken en te dichten zodat ze verder kunnen. en dan zitten ze maar niet helemaal op het niveau waar ze moeten zijn als ze maar het gevoel hebben dat ze het kunnen, want wat kunnen die kinderen veel.. ze zijn al verder dan menig kind van hun leeftijd van voor corona..

Daarnaast ben ik  er van overtuigd dat je dat je geen huis kan  bouwen op een slecht fundament (moest ineens denken aan het sprookje van de drie biggetjes. met hun huisjes van stro, van hout en van steen )

Het bleek  dat als je je huis goed had gebouwd dat dat dan goed was , dan was je veilig en kon je overleven.

Voor mijn gevoel is de achterstand er namelijk niet, de leerlingen hebben zoveel geleerd, alleen op een ander vlak,  ze hebben geleerd om te gaan met tegenslagen, met dingen die niet meer mogen,. maar ook met het leren omgaan op klein oppervlakte met veel mensen,  het zelfstandig opdrachten maken, het leren plannen van je werk, en ook  je verantwoordelijkheid nemen.

Ach en laten we eerlijk zijn hoe vaak raadplegen wij het internet als we iets willen weten, in plaats het gebruiken van de kennis die wij in ons hoofd kregen gestamp.. ik weet nog steeds die ellendige jaartallen die we altijd moesten leren.... 1600 slag bij Nieuwpoort, maar wat heb ik eraan als ik moet weten hoe de app werkt van de ns om mijn trein te kunnen halen...

Kortom achterstand is van welke kant je het kijkt en bekijkt..... 

Ieder mag daar zelf een keuze inmaken maar ik denk dat we hele rijke mensen afleveren na deze corona pandomie, of mensen die weerbaarder en meer veerkracht hebben gekregen, tenminste als we ze dat durven te laten ervaren zonder teveel pamperen, en niet steeds blijven roepen dat ze een achterstand hebben...  zoals nu al bij het zwemmen.. dus nu mogen ze zwemles krijgen..  ach er waren tijden dat geen mens kon zwemmen en hadden die een achterstand, welnee als ze in het water vielen dan gingen ze als een hond bewegen, kwamen veilig aan wal en dachten goh. dat is mooi gelukt..

niks niet achterstand ik hem me gered met wat me handig leek..   .


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten