zaterdag 6 februari 2021

sneeuw?

 

"In Nederland, met uitzondering van het noorden, begint het zaterdagavond met sneeuwen. De verwachting is dat de sneeuw op veel plaatsen blijft liggen; in delen van Nederland wordt zondag zelfs tussen de 10 en 20 centimeter sneeuw verwacht. Daarnaast kan het hard gaan waaien.

De meeste sneeuw valt in het oosten, in het rivierengebied en in de Achterhoek. Lokaal kan er een sneeuwlaag van 20 tot 30 centimeter ontstaan.

De kans bestaat dat er een sneeuwstorm komt. Daar is sprake van als er bij sneeuwval temperaturen van -15 graden worden gemeten. In 2010 had Nederland voor het laatst met een sneeuwstorm te maken.

Het KNMI heeft het lagedrukgebied dat zondag voor de massale sneeuwval gaat zorgen, vrijdagavond  storm Darcy."


Als ik dit lees, denk ik aan mijn jeugd... toen de winters nog heel normaal waren.. je ging gewoon naar school, je ging gewoon met de fiets op pad.. je deed het wel.. geen probleem, sneeuw was leuk, was geweldig.. en als het erg sneeuwde, dan ging je als dorp aan de slag om met iedereen die maar kon, sneeuw te ruimen, vooral de sneeuw bij de bejaardenwoningen, bij alleen staande mensen.. je hielp elkaar, en altijd was er wel iemand die warme chocolade melk had, met koekjes...  wat de feestvreugde met elkaar verhoogde in het dorp.. het was samen gaan we het aan.

Ik herinner me nog dat we regelmatig sneeuwballen gevechten hielden met de buurt, zelfs ouders deden mee, natuurlijk eindigde dit altijd in een inpepergevecht,  alleen maar voor de lol en de fun waren we met elkaar bezig. het was lol, het was feest het was heerlijk

In de avond zat je dan met het hele gezin aan tafel, helemaal rozig van de kou met een bord snert te genieten van de winter.. en werden er alweer plannen gemaakt over wat we de volgende dag gingen doen.... 

De traditonele sneeuwpop moest ook gemaakt worden. waarbij inderdaad steentjes voor de ogen werden gebruikt, een wortel  als neus. de bezem werd zonder te vragen gepakt en als armen gebruikt,  er werd een oude muts gezocht, een sjaal en de sneeuwpop was klaar.. het was volop genieten met elkaar.

Op de slee in het bos van de berg af. lachen, zeker als men er af viel..

Het klinkt ineens zo oud.., we hadden geen code geel, we hadden gewoon code gezellig we gaan weer lol maken me elkaar.. waaruit eigenlijk in het dorp een aaneenschakeling was van de dingen die gebeurden.. we leefden van hoogtepunt naar hoogtepunt..  daar ooit wel een keer meer over. 

Met verbazing volg ik nu het nieuws... met oprechte verbazing zie ik mailtjes verschijnen waarin word besloten of we wel of niet naar ons werk moeten omdat het glad kan worden...  we hebben winterbanden.. tegenwoordig..  we kunnen gewoon aan het werk...  het is glad maar dat weet je dus je gaat eerder op pad toch. 

Misschien ben ik wel te naief maar ergens heb ik het gevoel dat sinds de komst van code geel, rood, oranje,.. men al in paniek is en dus alles gaat doen.. zelfs de ns heeft zijn treinen winterklaar.. er zullen minder treinen rijden....  daar denk ik het mijne van...

kortom laten we als er echt zoveel sneeuw komt, een sneeuwballengevecht houden, elkaar helpen met de stoepen sneeuwvrij maken, warme chocolademelk ( zonder vel) drinken , een sneeuwpop maken zo hoog mogelijk en vooral genieten van de witte pracht die we weer mogen beleven. als het goed is.. voor het zelfde gevoel  ligt er een vlokje sneeuw op het spoort en is de spoor ontregeld.. en verder ligt er niets...

mocht hert echter echt gaan sneeuwen,. nemen we dan wel de onderstaande regels in acht...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten