woensdag 3 februari 2021

De stal van toen..

Dit was een destijds heel nieuw model koeienstal, waarbij de koeien met de koppen naar binnen langs de wand stonden. De veehouder kon dan bij het voeren een rondgang langs de koeien maken. In de traditionele Hollandse stal stonden de koeien tegenover elkaar en moest de veehouder naar twee kanten werken. In het midden was opslag van voeder, hokken voor kalfjes en dergelijke. Op de verdieping werd hooi opgeslagen. Ooit begin jaren ‘70 één keer bonnen geweest. Ik liep toen mee met een dierenarts. Het model is nooit echt aangeslagen. Ik geloof niet dat er elders van gebouwd zijn.

Ik ben er laatst nog geweest. Ze mogen het niet slopen het is een monumentaal. Opknappen mag wel, maar de mensen die er nu bij wonen zijn er niets mee van plan.

 Helaas kon ik over deze stallen niets mee vinden op het wereldwijde web, al is het waarschijnlijk wel te vinden maar heb ik het gewoon niet gezien op de een of andere manier.. wel jammer om eerlijk te zij. had er graag meer over verteld.

Ook kon ik geen informatie vinden over de Architect al kwam ik wel heel veel info tegen over momentale panden in Alphen is misschien wel een optie om een keer te gaan lopen in de zomer..

kortom een flut blogje deze maar wel een leuke vraag wie weet meer over deze stalbouw etc..



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten