woensdag 11 maart 2020

Sofie.. in Amersfoort

Dwalend door Amersfoort, viel me ineens op dat er heel veel plaatjes zij van een meisje die je de weg wijst.... ik zei nog gekscherend tegen de mannen, daar zijn vrouwen waar je op kan staan... en als je heel boos bent op je eigen vrouw, kan je heel hard gaan stampen om deze wegwijzers... en dan ben je je agressie kwijt...  

Terwijl we stonden te wachten op het verkeerslicht voor voetgangers. zei ik al, he moet je kijken het rode poppetje is ook een vrouw... en .. ineens ook het groene poppetjes is een vrouw.

Dan is mijn nieuwsgierigheid gewekt en wil ik het fijne er van weten.... dus dat gaan we dan uitzoeken...

daarover hieronder meer. 

Terwijl we zo liepen, bedacht ik me ineens dat ik dat wel vaker heb gezien, dat ineens de verkeerslichten voor voetgangers anders zijn.. natuurlijk in mijn geliefde stad Berlijn.. daar is het bekende Ampel mann een bekend voorbeeld. maar  zo zag ik in Lissabon en ook in diverse plaatsen in Spanje, het poppetje stil staan, maar dan in de vorm van een animatie, het voetje beweegt.. en als je mag lopen zie je het poppetje ook lopen.. In mijn geliefde Londen zie je soms ineens een mannen en vrouwen teken ineen, zodat iedereen mag oversteken.. 

Maar ook zie je heel af en toe ineens twee mensen hand in hand lopen, soms twee mannen, soms twee vrouwen, soms man en vrouw.. maar altijd met een hartje er tussen.. 

Ik hou hiervan.. en zeker om dit te zien.. het zijn juist die kleine dingen die je dan weer doen beseffen hoe eenvoudig je soms met een kleine verandering de menselijke denkbeelden kan veranderen. het is iets wat ze altijd zien,. zullen blijven zien... dus het gaat langzaam gewoon worden in een mensenbrein.. een mooie manier van werken aan acceptatie..


ps en geloof me vanaf nu ga je ook echt proberen te spotten of er andere voetgangers verkeerslichten zijn.. in elk land.. etc.. mocht je ze zien en een foto hebben gemaakt, of hebben gemaakt plaats hem .. zou leuk zijn, onder het tekst over Sofie staan nog een paar voorbeelden, waarvan ik een paar echt heb gezien maar kon ze helaas niet zo snel vinden in mijn foto archief.
Sofie

Is het jou wel eens opgevallen dat er in Amersfoort in het stoplicht ook vrouwen te zien zijn? We stellen je voor aan Sofie!
Als het verkeer voorbij raast ben je er misschien niet zo mee bezig, of er nou een man of vrouw in het stoplicht staat. Toch is Sofie bijzonder en we gaan je vertellen waarom.
‘Wij willen u voorstellen aan een nieuwe inwoonster van Amersfoort’
Sofie verscheen rond het jaar 2000 ineens in het Amersfoortse straatbeeld. Volgens de Volkskrant begon het allemaal met een brief van een actiegroep: “Wij willen u voorstellen aan een nieuwe inwoonster van Amersfoort, een jongedame die zich in de openbare ruimte manifesteert en ervoor zorgt dat de stad beter op de kaart komt”, stond daar in.

Powergirl

Maar waarom Sofie? Verkeerslicht Sofie staat symbool voor vrouwenrechten, staat op de website van Vialis. Dat bedrijf maakte het stoplicht met Sofie, aanvankelijk alleen voor Amersfoort. Maar Sofie maakt ook graag uitstapjes. Sinds 2004 knippert ze in Utrecht van rood naar groen, maar ook in Hilversum en Haarlem is Sofie te vinden. Ze ging zelfs een keer op trip naar Canada om daar de stoplichten van Winnipeg te sieren.

Mysterie opgelost!

 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten