zaterdag 21 maart 2020

het bejaarden winkeluurtje hulde aan de Jumbo en Albert Heijn....



In navolging van Jumbo roept ook Albert Heijn vanaf aanstaande maandag 23 maart een 'ouderen-uurtje' in leven. Vanaf 07:00 uur 's ochtends is iedereen boven de 70 welkom om rustig zijn of haar boodschapjes te komen doen. Albert Heijn neemt de maatregel "zodat iedereen veilig en prettig boodschappen kan doen". Klanten onder de 70 wordt gevraagd niet eerder dan 08:00 naar de winkel te komen

 Ik vind dit helemaal geweldig strak plan ook.. maar... ik denk even aan mijn moeder... mensje is 86 , en nog goed ter been, strak in de plooi en een echte oma.. een mooie oude vrouw...  die zich inzet voor iedereen en alles om mensen te helpen.... maar ze heeft een groot goed wat haar heilig is.. net als dat van mij.. ze mag nu UITSLAPEN.. niet dat ze lui is maar gewoon ze heeft altijd heel vroeg moeten opstaan en nu kan ze heerlijk tot 10 uur in haar bed liggen, haar oefeningen doen voor haar benen, doet ze elke dag in bed.. of het werkt zegt ze dan weet ik niet maar ik doe alles om niet achter de rollator te hoeven...ben ik te afhankelijk.. en daar heeft ze gelijk in.. 

Nu komt het geniale plan van de A&H, geweldig maar ze mogen tussen 700 en 8.00 in de winkel met alleen mensen boven de 70.. hoe gaaf is dat.. Gelukkig heb ik een vriendin die 74 is dus ik kan haar mooi voor mij de boodschappen laten doen in het virusvrij uurtje.. ideaal... 

Alleen beseft de A&H niet dat voor mensen van die leeftijd  7.00 heel vroeg is.. want heel simpel, mijn moeder is heel actief. doet veel op een dag... kan slecht stil zitten...  Ik ken ook ouderen die een afspraak hebben bij de kapper, om half 3 in de middag, die hebben voor hun gevoel een heel dagprogramma. en dat klopt ook... want voor dat ze uit bed zijn.. denk aan mijn moeder, ze doet eerst haar oefeningen... daarna moet ze zich in haar kleren hijsen..  ze moet haar haar doen, ze moet haar gebit goed poetsen.. wil nog ontbijten met een kopje thee. daar is ze met een gerust hard best een uurtje mee bezig.... dan hebben we het nog niet over de thuishulp die komt voor deze mensen .. als helpen sokken aan te trekken, wassen etc... die moeten nu helemaal vroeg komen..

En nu mag ze naar de A&H om 7.00 mag ze naar binnen..  deze zit voor haar een dorp verder op , ongeveer 30 minuten met de auto... 

Een buurvrouw van mijn  moeder zit acuut in de stress.. ze weet niet hoe  ze dat nu moet organiseren.. ze mag alleen tussen 7 en 8 uur in de ochtend de winkel in...... 

Dat arme mens denkt dus nu ik moet dus om 5.00 op om op tijd bij de Albert Heijn te zijn,,,,, Bij mijn moeder heb ik het dan nog niet eens gehad over haar toiletbezoek in de ochtend..  kortom het is een geweldig initiatief en ik begrijp ook best waarom ze het zo vroeg doen. want dan zijn er geen andere mensen binnen geweest, en dan is het waarschijnlijk virus vrij.. de medewerkers zijn vast allemaal  getest en zijn ook virusvrij....   maar toch... als men een beetje menselijk was geweest hadden ze gezegd weet je wat, vanaf nu doen we om 9.00 de winkel open voor de ouderen tot 10.00.... en dan om 10.30 mag iedereen naar binnen als ze weg zijn.... dan is het een goed plan.. en waarom zouden ze dat niet doen... ze verdienen momenteel goud...  mensen kopen meer voor de angst dat ze straks in huis moeten blijven en dus geen eten hebben.....  begrijpelijk maar laten we eens lief zijn en gewoon een uurtje of anderhalf open zetten voor de ouderen en dan  de rest maar wat later op de dag.. dan zou het volgens mij een heel strak en goed plan zijn...

Maar nogmaals ik vind het een geweldig idee, kunnen ze ook nog even met elkaar praten tijdens het winkelen want voor mijn moeder is het ook een sociale aangelegenheid. ze neemt wat mee voor een paar buurvrouwen dus weer een praatje etc... 
laten we ze dat gunnen dank zij hun leven wij zo riant... want zeker de mensen van in de 80 hebben wel ons land opgebouwd.. na de oorlog. laten we dat vieren en ze dat uurtje gunnen  op een voor hun mooie en schappelijke tijd... waarom niet..?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten