zaterdag 22 februari 2020

moeilijke groepen in het onderwijs

Afgelopen donderdag hadden we een bijeenkomst over lesgeven aan moeilijke groepen,  dit is voor een ieder erg zinvol om heen te gaan , je leert er altijd wel iets van, zelfs ik als ervaren docent kan er dingen uithalen waarvan ik denk, dat is goed, dat kan ik gebruiken of nee dat werkt niet heb ik al geprobeerd.

Vooraf mochten we eten in het restaurant, we kregen een heerlijke schotel, ik kreeg natuurlijk de met zorg gemaakte schotel met patat, een wortel, en gefrituurde champions, heerlijk, als toetje kregen we een ijsje met caramelsaus, slagroom, en stukjes mango.. erg lekker. Het voordeel van bij ons op school werken is het restaurant waar je goedkoop kan eten, voor 12.50 een drie gangen menu incluis een drankje.. heerlijk

Terug naar waar het om ging.
De lezing over moeilijke klassen, zoals ik al zei er waren zinvolle tips, maar ook dat ik dacht het is vooral voor basisonderwijs, mede omdat het vaak ging over dat je in jouw klas, geplande chaos moet mag laten ontstaan maar dat je daarna overgaat op een ander vak.. etc. Kortom daar kon ik wel wat mee, ik laat vaak geplande chaos ontstaan bij klassen, zeker als ze gaan samen werken in groepjes, daarna pak ik ze krijg ik ze terug en dan gaan we weer verder waar ik wil.. Dus dat vond ik niet zo gek, eigenlijk vertrouws.

Daarna ging het over dat je je instructie niet moet laten onderbreken, door bijvoorbeeld als je wat aan het vertellen bent, even naar de leerling toe te lopen, je hand op de tafel te leggen en zo die leerling tot stilte manen. ... ik zag dat voor me, ik heb geen tafels in mijn lokaal, dus ik moet het dan doen met handoplegging, al denk ik dat dan de eerste het zachtjes gebeurt, maar dat uiteindelijk als het maar door blijft gaan het een soort hamertje tik gaat worden en ik steeds harder ga slaan... maar je weet het nooit tenslotte, ik heb al bedacht ik ga voor zon leerling staan.. kom ik ook weer aan mijn stappen

Daarnaast was het duidelijk dat deze meneer die lezing gaf om zijn boeken te promoten, niks mis mee, maar ga niet dingen zeggen als de oplossing staat in mijn boek, hou ik niet zo van.. mede omdat er ook mensen bij kunnen zijn die de wanhoop nabij zijn en dus alle boeken maar kopen om een oplossing te vinden voor het probleem waar ze mee zitten. kijk de dieet boeken, kijk de dieet goroes.. men volgt ze omdat ze graag iets willen maar het lukt niet.. Ooit zei Lenette van Dongen in haar laatste theater show, De enigen die rijk worden van alles zijn de mensen zelf, niet de volgers. en dat klopt ook, hoeveel geld gaat er niet verloren aan iets wat je soms met gezond verstand ook kan leren of zien.

Kortom het was een boeiende avond, zeker omdat je zag dat hij was over regisseert, het was een ingestudeerd geheel wat ik dan erg jammer vind.. mede omdat ik denk de spontaniteit is weg... jammer

Toch geloof ik nog altijd dat elk kind dat gedrag vertoond wat voor ons niet sociaal wenselijk is, niets anders dan aandacht wil.. ga maar eens terug naar je pubertijd, wat deed je allemaal wel niet, omdat je wilde dat ze je zagen dat je gezien werd. maar ook om aandacht te krijgen... omdat je zo met jezelf en je eigen gevoelens worstelt tegen de beelden van de mensen om je heen moet opboksen, de verwachtingen etc... kom daar maar eens gemakkelijk door als kind... als puber.. wat is het dan toch fijn om gewoon te zeggen, kom maar ga maar even zitten laten we eens praten met elkaar.... kijken hoe we het voor jou gemakkelijker kunnen maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten