donderdag 23 januari 2020

zere been.......

Tegen het zere been schoppen... kent u die uitspraak..

Laat ik eens beginnen met de mooie uitspraak van Dominee Gremdaad.. ik geef toe ik ben niet zo goed als hem, maar hij wist vaak heel goed de vinger op de zere plek te leggen. dat ging hem met recht goed af.. dus tja.. laat ik dan ook maar een keer de vinger op  een zere plek doen..

Deze blog is niet geschikt voor mensen die misschien slecht kunnen tegen mijn soms wat bizarre uitspraken en woorden.. ik zou hem dan maar overslaan...... niks voor jou.

Het onderwerp waar ik het over wil hebben is niet zo eenvoudig uit te leggen maar laat ik het proberen.

Het doen van goede doelen.... ik heb daar soms mijn bedenkingen bij.. niet bij de goede doelen op zich, of de mensen die daaraan schenken.. 
Ik vind dat een nobel streven, ik vind dat echt iets wat menswaardig is, mensen in nood helpen, dat hoort ook in mijn beleving in deze wereld... Je moet elkaar helpen.

Daarmee zou de kous af moeten zijn ( kent u die uitdrukking... etc)

Helaas dat is niet vaak dat het daar stopt en daar gaat dit blogje over.. dat als de kous af is, je hem niet opnieuw nog moet uitbreiden of moet laten horen/ zien.

Naar mijn menig doe je iets omdat je vind dat je dat moet doen,. het word dan wel of niet gezien , maar daar gaat het niet om, of men ziet wat je doet. maar dat jij het doet, daar doe je het voor, omdat jij dat wil.Laat dat wat je doet niet afhangen van of je gezien word.. of nog erger ga het breed uitmeten op social media, in personeelskamers, of waar dan ook. jij hebt iets gedaan omdat hij vond dat dat moest.. en dat moet genoeg zijn. Of je doet iets wat je wilde doen omdat jij vond dat het moest gebeuren.

een mooi voorbeeld vind ik echt het hebben van een Foster parents kindje.. ik juich het toe dat je daar geld aan geeft, dat je helpt om een kindje in een ander land een toekomst te geven, of zijn/ haar familie te ondersteunen.. alleen ga niet doen alsof het je eigen kind is. dat is het niet.. Ga niet trots foto's laten zien over jouw kind. ga niet spullen kopen om op te sturen naar dat kind. wat moet het kind met iets wat het al niet begrijpt. laat staan kan gebruiken omdat het misschien wel batterijen moet hebben of zo.. laat dat los en doneer je geld en regel in je testament dat ook na je dood dat kindje nog word ondersteunt en laat het daarbij.. niemand hoeft dit te weten.

Ik herinner me in mijn tijd dat ik werkte in een restaurant als afwashulp... ( niets is mij vreemd, zou een heel blog kunnen schrijven over alles wat ik al heb gedaan voor werk, maar wie weet komt dat nog als er vraag naar is) maar goed terug naar waar ik mee bezig was.. In dat restaurant worden de afwassers toch niet helemaal als voorwaardig gezien. Geen punt je doet je werk en je verdient eerlijk geld. In dit geval werkte daar ook een baas van het restaurant. hij had een vriend en samen met zijn vriend had hij via Foster Parents een kindje geadopteerd, een jongetje , dat werd breed uitgemeten, iedereen van het personeel kreeg dit te horen. Dit gebeurde bij de koffiemachine waar ik vlak bij stond af te wassen.. Dus ik was stil, ik keek het even aan.. maakte toen heel fijntjes de opmerking.. Wat ik nu zo jammer vind, jullie hebben een dubbel inkomen. je neemt maar 1 foster parends kindje, en we moeten allemaal zeggen hoe goed jullie bezig zijn. Als je dit echt doet voor het goede werk omdat je een kind een toekomst wil geven, dan neem je  2 kinderen en praat je er niet over.. dan is het zo.. want jij doet het omdat jij dat wil en niet om bij andere mensen te tonen hoe goed jullie bezig zijn als twee verdieners, zonder kinderen..

Het werd even heel stil ineens... iemand werd heel rood....  en dat was ik niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten