maandag 30 december 2019

Goodbye en Hallo

 Tip, het is een lang verhaal, misschien in gewoon kleine gedeeltes lezen al hoop ik dat ik het zo heb geschreven dat je wilt blijven lezen.. dat zou prachtig zijn

Zo aan het einde van het jaar is het moment daar om weer even terug te kijken op wat er zoal gebeurde in 2019.. om zo opgeruimd en vrij 2020 in te gaan.. Niets mooiers om het afgelopen jaar weer even langs te laten komen, waarin afgelopen jaar zoveel is gebeurt, wat ik niet had kunnen voorzien toen het jaar begon. Je wenst elkaar een goed en mooi en gelukkig 2019, hoopt het oprecht..  het jaar moet zich nog ontrollen, hoe je het ook went of keert, dat kan je niet tegenhouden, je moet gewoon mee in de stroom... en dat is maar goed ook. .. een jaar brengt altijd zoveel mogelijkheden, brengt zoveel mooie dingen dat je er eigenlijk gewoon voor open moet blijven staan.. omarmen. genieten en beseffen..  iets anders valt er tenslotte niet te doen Al heb je altijd zelf de keus wat je gaat doen met wat op je pad komt,  als het je niet bevalt kun je altijd bedenken wat kan je doen om het te veranderen, als dat niet kan heb je de keus of accepteren of weggaan...   Een prachtig lied ooit gezongen door Jasparina de Jong.. over de seizoenen.. dat de seizoenen terugkomen maar dat de jaren voorbij zijn...  ze zingt prachtig over het leven van ieder mens....  en daar mogen we allemaal een deel vanuit maken.. 

maar laten we het jaar eens doorlopen, eens gaan bekijken wat afgelopen jaar heeft gebracht.

Dit jaar was een jaar van teruggeworpen worden op mezelf, mezelf bezien en herzien en eigenlijk opnieuw uitvinden...het jaar van de verandering...van ruimte maken, ruimte innemen en opruimen in allerlei vormen

Het begon in januari dit jaar, ik was al een dik jaar dik ontevreden met mijn lichaam, het was teveel, ik werd in de nacht wakker als ik me omdraaide omdat mijn buik door de zwarte kracht op de lege plek naast mij neerviel met een klap.. dat ik dus een zwaar verstoord slaapritme kreeg.. Dat doet een mens geen goed.. te weinig slaap.
Dus de stap naar de Voditiste bij de sportschool was snel gemaakt, het advies om alles overboord te gooien en gewoon te gaan eten, deed bij mij wonderen. ik moest gewoon alles bijhouden in de app van de eetwijzer. van het voedingscentrum, dat was goed te doen.. in het begin dacht ik nog dat gaat niet werken.. totdat ik het advies kreeg over het aantal calorieƫn ik mocht eten per dag en dat ik daardoor zou gaan afvallen..
mijn frustratie van ik heb alles al geprobeerd.. ik er eigenlijk geen zin meer in..  maar toch maar er voor gaan.. gaf  resultaat dat ik inderdaad ineens merkte dat mijn kleding ruimer werd, dat het ging werken.. en ja hoor het ging.. Besloot wel om alleen om op de weegschaal te gaan staan als ik net voor een vakantie zat, dit om te voorkomen dat ik aan de weeg bleef.. dat werkte perfect elke keer als ik op de weegschaal ging staan was er altijd veel af... en dat stimuleert enorm.. dus ik hield het vol
mooi resultaat waar ik supertrots op ben in december.... 17.5 kilo er af.. en het is niet eens moeilijk om vol te houden. het gaat prima.. het bevalt uitstekend Daarnaast minder te gaan sporten, 3 tot 4 keer is meer dan voldoende, gevolg mijn lichaam hersteld zich en ik zie daarin ook meer resultaat.

Er moet nog een stukje af in januari  2020.. en dat is ook het doel.. voor 2020 en nog veel meer maar dat komt  aan het einde van het jaar.maar dat is niet erg dat komt ook, maar voor  nu is het mooi en ben ik meer dan tevreden..

Daarnaast maakt als je lichter word van gewicht je energie toeneemt, ook je zelfvertrouwen groeit enorm. wat een prachtige resultaten oplevert.

Begin februari kregen we als lotusleden van de Lotusgroep Poeldijk, dat het voltallige bestuur op ging stappen en dat de kring dus ophield te bestaan. Dit was voor velen, ook voor mij, als instructeur van de kring, als een donderslag bij heldere hemel. We waren er stil van en ook onthutst. De ontreddering kwam duidelijk naar voren. Het was eigenlijk niet echt een verrassing omdat ik wel wist dat mijn instructeur maatje al jaren zei dat ze wilde stoppen.. .
Dus heb ik me laten inschrijven bij de kring Gouda waar ik meer dan gelukkig ben, ik ontdek zoveel nieuwe dingen daar en leer er veel, Krijg zelfs weer zin om te gaan lotussen bij klussen.

Ach maart ging gewoon zijn gangetje. ik schreef, ik gaf les, ik ademde en het zou wel loslopen.
April echter ontdekte ik dat het niet helemaal goed ging, ik besloot dan ook in overleg met mijn unitleidster een time-out te nemen om even weer de zaakjes op een rij te zetten , en eens uit te vogelen wat er zoal speelt en aan de hand is.. Zoals zo vaak ging ik te vroeg aan het werk.. gevolg dat ik nog een keer een time-out heb genomen, er zijn insiders die weten de ware toedracht dat is niet nodig om hier neer te zetten. Wel dat ik in deze korte periode behoorlijk ben veranderd. ik heb zoals een vriendin zo mooi zegt mezelf weer opnieuw uitgevonden. Ontbrekende puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen en nog mooier door verhalen zijn wonden van vroeger bedekt met een dekentje van liefde.. wat het goed maakt het is in evenwicht.Kostbare periode waarin ik zoveel heb ontdekt , ik had het niet willen missen

In de meivakantie heb ik met een collega van de andere locatie een reis gemaakt naar Napels en naar Rome. dat was gaaf, het gaf rust, het gaf ruimte en alles was goed en viel op zijn plek.. ik lande weer in mezelf.. ik merkte dat ik de rust in mezelf had, het heerlijk vond, ondanks de vele blaren, het is ook niet goed om nieuwe schoenen aan te doen op reis.. Al moet ik zeggen deze nieuwe schoenen stonden eigenlijk heel mooi symbool voor de verandering die is gekomen, dat ik weer ineens anders in het leven stond. met een ander blik. De oude positieve ik was weer terug. Ik genoot van het zijn en het gezelschap.. waarin zwijgen ook prima was.

Daarna weer volledig aan het werk.
In mei stond de grote reis naar Andalusiƫ gepland,... wat een mooi gebied van Spanje is dit, ik heb zo genoten van het landschap, het weer etc. Zelfs de dag alleen in de stad was heerlijk, waarbij ik ontdekte dat ik het alleen prima heb in een vreemde stad en ik me goed vermaak daar.

Tussen door kwam ook nog het reisje naar Parijs met dierbare vrienden, we zijn dat vorig jaar mee gestart  ( in mijn stad Berlijn) en dit jaar weer gedaan en het was weer een top vakantie.. genoten vanuit mijn tenen..

De weken kwakkelden door, heerlijk was het. ik genoot enorm van alles..  in de zomer ging ik eerst naar Berlijn, mijn stad waar ik wil zijn.. ik heb er de vruchten geplukt van het leven.. ik keek weer met andere ogen en zag weer andere dingen. Ook dit keer was het gezelschap weer optimaal leuk.
Intussen tijd begon het aan mij te knagen mijn huis past me niet meer, ik  pas niet meer in mijn huis wat mijn thuis moet zijn.. dus nadat ik terug kwam uit Spanje had een oud medewerker van Jawi waar ik altijd sport, mijn deuren en posten prachtig wit gemaakt.. ik dacht alleen maar het is mooi maar er moet meer..  Ook was er inmiddels in mijn huis een nieuwe wc gemaakt modern en van deze tijd.. dus ik ben begonnen aan de grote renovatie. wat je ook kon lezen in voorgaande blogjes... in die tijd.. Mijn huis is in grote lijnen  af, er zijn nog wat kleine dingen die moeten gebeuren.. maar dat komt goed..  de studeerkamer was  een groot obstakel maar die namen we gewoon op een zondagmiddag, die is inmiddels af..

De vakantie naar Utrecht was heerlijk, genoten met wederom goed gezelschap, die net als al die ander genoemde gezelschappen prima om kunnen gaan met mijn verandering, die dat alleen maar leuk vind en er van genieten, en blij zijn met mijn groei en verandering.

Uiteindelijk nog besloten een paar dagen naar Londen te gaan waar mijn dierbare vriend Erwin woont, ik mocht weer bij hem logeren  en wederom liep ik alleen door de stad te dwalen maar in de avond was ik met Erwin. wat hou ik van deze man.. hij is mijn soulmate en het is uniek wat wij hebben.. zo intens dat het goed is dat we maar een paar dagen samen zijn... Naar de prachtige musical geweest Jamie, een absolute aanrader.

Na de zomer weer begonnen met werken en meteen ook begonnen met hardlopen, wat is dat een lekker gewoon lopen, niets aan je hoofd, niets in je kop en gaan...

I|n de herfstvakantie voor het eerst echt helemaal alleen op vakantie gegaan.., wel de veilige weg gekozen mijn eigen stad Berlijn, en ik heb er genoten, ik heb er uit gehaald wat ik er uit kon halen heerlijk, het was mooi om dit te ervaren en ik ben er klaar voor om alleen de grote wereld in te trekken.

Op gebied van flarden was het ook een goed jaar. er zijn in totaal 13 bundels verschenen , waarvan 12  exclusieve bundels zijn en natuurlijk de echte grote bundel van dit jaar. met als titel Als het verleden huilt ( nog steeds te koop trouwens, zie website)
Daarnaast mocht ik weer flarden schrijven bij het symposium in Gorinchem bij de bloemstukken, ik doe dat graag,. De bloemisten maken zulke mooie bloemstukken dat de inspiratie binnen komt

De rest van het jaar was alleen maar genieten en vooral het leven omarmen.. het was ondanks wat dips, wat laten gaan van mensen die me dierbaar waren, die niet op de natuurlijke manier uit mijn leven verdwenen. soms uit onbegrip, soms uit onvermogen, soms omdat de heruitgevonden ik niet meer paste in hun beeld, het leek lastig voor hen om hier mee om te gaan waardoor deze vrienden uit mijn leven verdwenen, soms met stille trom, soms met knallende vuurwerk..,   maar het is goed, ik heb geleerd om steeds weer het positieve te pakken, waarom waren die personen in mijn leven en het is mooi, het maakt het ook mooi..  als je kan pakken en beseffen waarom ze er waren en waarom ze mogen gaan..  omdat het je hart niet zwart maakt maar juist met dankbaarheid en liefde vult.. en het is goed zoals het leven gaat, al is het wel verdrietig dat je mensen verlies die je dierbaar zijn. zeker als je al jaren met elkaar lief en leed deelt... maar het is goed.


kortom 2019 was een kroonjaar.
en nu gaan we over naar 2020
waar veel staat te gebeuren op werkgebied de grote verhuizing, we gaan naar het nieuwe gebouw na de zomer.. ik heb er zin in al zal ik met weemoed terugdenken aan mijn lokaal waar ik zoveel heb gelachen en gehuild, gepraat en waar het een creatieve bolwerk was voor de leerlingen.

Er staan prachtige reizen in de steiger en klaar om te gaan doen.
Natuurlijk zit Berlijn in mijn pakket,  ik ga zo wie zo weer een keer alleen , aangezien vriend Pat graag een keer meewil ga ik dat ook maar doen. Daarnaast Athene, London en ik wil graag de reis gaan maken naar Pizza en Florance.. dat is wel weer genoeg lijkt me

Ook voor het schrijven staan er nieuwe plannen, ik ga zo wie zo zelf weer exclussieve bundels maken, maar ook de grote bundel staat al in de stijgers met de prachtige werktitel : Nu de herfst mijn zomer aanraakt" waarbij een prachtige foto op de kaft komt,
Kortom er is nog veel te doen en te maken..
In dit jaar wel overgegaan naar een andere corrector, wat goed is voor soms weer een andere blik op de dingen.. 

Laat ik het jaar afsluiten met vitureel vuurwerk en het prachtige lied van Liesbeht list. Heb het leven lief. en dat gun ik iedereen voor 2020 Heb het leven lief... 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten