maandag 16 december 2019

en ook de laatste twee.....

Trouwe lezers weten dat ik een aantal babys heb gehad in mijn vriendenkring en familie. Voor 6 van deze kinderen heb ik vanaf hun geboorte een kerstbal per jaar, met datum in een doos gelegd zodat er zo een serie ballen ontstaan is waar een soort van levensboom uit is ontstaan.

Op elke verpakking van de bal staat een datum wanneer deze is gekocht. en het  zijn allemaal ballen die dat jaar in de mode waren, maar wel allemaal in het zwart wit of zilver. Dit om de eenheid te bewaren en te waarborgen.

Mezelf had ik voorgenomen dat als een kind 18 zou worden ik deze doos aan hem of haar zou geven met het verhaal waar deze doos voor staat. De eerste 4 dozen zijn wisselend ontvangen. tot heel enthousiast tot iemand die zei ik wil dit niet.. of iemand die de doos wel cool vond maar de ballen weggooide.. twee kinderen waren heel enthousiast, het gekke was dat het juist dit kinderen waren waarvan ik het niet had verwacht dat ze het leuk zouden vinden.

Achteraf ben ik blij dat ik niet ook nog bedacht had om bij elke bal een persoonlijk verhaaltje te schrijven over een belangrijke gebeurtenis uit hun leven.... dan was het helemaal zuur geweest bij die twee kinderen die zo zuur reageerden.. 

Ook had ik me voorgenomen, ongeacht de leeftijd dat ik de laatste dozen zou wegsturen in 2019... dan moest het klaar zijn vond ik, dan had ik het lang genoeg gedaan.

Vandaag was het dan zover, de laatste twee ballen gekocht voor de doos, er een brief bij ingestopt waar deze doos voor stond, daarbij ook meteen geschreven dat ze eigenlijk met hun ouders en opa en oma's zouden moeten gaan praten over belangrijke gebeurtenissen in hun leven in dat jaar, zodat elke bal een lading krijgt en dat ze daarvoor zelf een schriftje moesten kopen om deze verhalen op te schrijven en dit ook in stand moesten houden op deze manier.

Ik heb ze keurig ingepakt en via de post verstuurd. Dit keer heb ik ze niet persoonlijk gestuurd, dit omdat ik de ouders al een aantal jaren niet meer spreek, niet omdat er ruzie is of was maar op de 1 of andere manier zijn we uit elkaar gegroeid, en dat is prima, ik heb wel elk jaar de dozen gevuld omdat ik vond dat dat moest, het is voor de kids.

De dozen gingen vandaag op de post.. het voelt gek, er is een periode afgesloten en dat is ook goed denk ik.. het is mooi dat de tijd zo zijn limiet stelt en dat je dingen kan afronden.

Eigenlijk past dit helemaal in de stijl van dit jaar, afsluiten, afscheid nemen , positief terugkijken en verdergaan. maar daar meer over op oudejaarsavond in de overzichtsblog van 2019.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten