donderdag 7 november 2019

LHBTI etc


Deze week is in de Gemeente Alphen aan den Rijn de week van het RESPECT. De regenbooggemeente heeft het hoog ingezet, met allerlei workshops en activiteiten.

Afgelopen maandag had ik het geluk dat ik even naar een workshop kon die zou gaan over, let goed op zou gaan over.... LHBTI en de allochtone samenleving.
De spreekster was een dame met veel ervaringen, die workshops deed maar die ook veel had gereisd en veel foto's had gemaakt.. het zou een  workshop worden van 2 uur waarin ook de kunst centraal zou staan..

Ik was wat vroeg dus had ik mooi de gelegenheid om vriendin Maroeska op te zoeken op haar werkplek, maar waar zat ze ook alweer. Gelukkig kwam ik Marjolijn tegen die me even naar haar plek bracht. Tevens kwam ik nog een oud buurman tegen, erg leuk altijd een leuke gast en met hem veel gelachen etc.. jammer dat hij ooit verhuisd is met zijn vrouw en kinderen naar Kerk en Zanen. Wist ook niet dat hij daar werkte. dus dat was wel grappig.. Weer vergeten zijn adres en erger nog zijn naam te vragen.

Met Maroeska is het altijd gezellig, dus snel even zitten te praten en gauw bijgepraat.
De plek die we hadden gekozen, omdat zij vroeg weg moest was lekker achteraan zodat zij gemakkelijk weg kon lopen en ik ook als ik dacht dit is het niet.

We hadden beiden niet beseft dat de opkomst bedroevend laag is. er waren in totaal 10 mensen gekomen.. heel bijzonder en ook vreemd omdat ik denk dat het iets goeds had kunnen zijn.

De spreekster begon aardig leuk, een lange intro wie ze was en wat ze allemaal had gedaan maar ook hoe ze er tegenaan keek, Zo totaal anders dan ik doe. ik geloof dat we ons niet moeten onderscheiden en het niet groter maken dan het is. ook niet bang moeten zijn. ga niet groots uitpakken dat je op mannen of vrouwen valt, of allebei, of dat je transgender bent, zeg het zo terloops in een gesprek dat werkt tig beter is mijn ervaring.

Maar goed daarna kwam het voorstel rondje, waarin iedereen kon vertellen wie hij was en wat hij kwam doen. Dus een aantal begonnen meteen al ik ben in transitie, en kom hier even kijken hoe er over mij gepraat gaat worden. een andere mevrouw vertelde dat haar man in transitie is en zij dus ook, toen kwamen er twee ruimdenkende dames die eerst zeiden dat ze heel erg geïnteresseerd waren in de LHBTI en dat ze zelf ook homo en lesbische vrienden hadden, mijn haren gaan dan recht omhoog staan.. hoezo.. ook vrienden die..  maar goed bij dame 1 kan ik nog denken  dom.... bij dame 2 denk ik .. is het besmettelijk.. daarna kwamen twee dames die vertelden over dat ze werkten bij de gemeente, daarna Maroeska helder en duidelijk dus. Daarna mocht ik.. en ik weet soms niet wat er gebeurt. mijn gedachten nemen mijn mond over. Ik heb me keurig voorgesteld met mijn naam, dat ik op een school werk als counselor en voor ik het wist zei ik er achteraan. en ik heb ook heel veel hetero vrienden.. ... ( het was eruit voordat ik het doorhad.. maar toen men begon te lachen. behalve de wat ruimdenkende dames.. die voelden kennelijk de steek die ik uitdeelde.. ..

Daarna mocht nog 1 dame die een senior roze dame was.. erg leuk mens maar ook nog steeds in de slachtoffer rol.. heel bijzonder dat de mensen daar nog steeds in blijven hangen..  alsof er niets is veranderd. maar misschien moet de LHNTI etc gemeenschap gaan veranderen. minder in de slachtofferrol gaan zitten maar gewoon open en eerlijk zijn over wie wat ze zijn .. ik denk dat dan een hoop te winnen valt.. 

maar goed het was 2 uur luisteren, naar een wat een interessante middag had kunnen worden wat veranderde in een soort van opbieden hoe goed ze zijn en een soort van AA gebeuren. therapeutische gepraat etc.. jammer  maar goed ik heb mijn scholing weer gevolgd en ben weer gezien in Alphen op het gemeente huis.. en daar gaat het toch om.. gezien worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten