maandag 11 november 2019

Euh??? hoe dan.....

Het nieuwe onderdeel van WO gaat over geld en hoe je je geld kunt besteden.

Ik zette op het bord dat ik 100 euro had en vroeg aan een leerling wat hij er voor ging kopen.

Hij wilde een broek, schoenen en wat te eten.

Dus daar gingen we..
Wat kost een broek. hij zei 70 euro
toen de schoenen.......30 euro
en het eten dan???


Even was hij stil en zei, okey dan koop ik een goedkopere broek zodat ik toch kan eten..
Het leren is daarin belangrijk, omdat ze moeten beseffen dat ze niet alles kunnen kopen.

Op mijn vraag dat als ze 50 euro hebben of ze dat dan uit gaan geven aan kleding of aan eten. als hun geld daarna op is.. Waren een paar die toch nog kleding gingen kopen, omdat het eten niet belangrijk was voor ze.. Heel bijzonder was dit omdat ik dacht aan de prachtige uitdrukking van Rumag. stel je je verslaapt je, je kan kiezen of eten of je kleding uit zoeken en er prachtig uit te zien.. met als slot
raad eens wie er prachtig mooi honger staat te hebben..

Dus ik zei meteen kleding is ook een levensbehoefte maar wat belangrijk is dat je ook moet eten..

Eten hoeft namelijk niet duur te zijn, het is namelijk zo dat als je het slim doet je heel goedkoop eten kan kopen.. 

Van een collega die deze klas ook les geeft, had ik een recept gekregen voor Spaghetti Bolgonese. en moesten ze van mij op het internet gaan zoeken wat het gaat kosten. De ene moest alles bij de Aldi halen etc. zodat we konden vergelijken. 1 leerling kreeg de opdracht om alle aanbiedingen te bekijken en dan uit te rekenen waar hij op uit komt.
Ook moesten ze als ze maar 2 tomaten nodig hadden uit rekenen wat 1 tomaat kost, en dat x 2.

Kortom ze hadden het er wel even wat tijd voor nodig maar zo gaaf als ze zo bezig zijn met dit onderwerp en er dan ook zoveel van opsteken erg leuk  om zo toch bezit te zijn met hoe je je geld besteed en ook welke keuzes je maakt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten