woensdag 9 januari 2019

Vuurwerk

Het is er altijd weer even inkomen, dan heb ik het niet over lesgeven aan de leerlingen maar wel aan het ritme.. en dat lukt niet.. nog niet. ooit op een dag als ik oud en gerimpeld ben dan gaat het vast lukken... maar nu nog niet.

Vandaag met de ISK leerlingen een heel gesprek gehad over hoe hun vakantie was, dit doe ik altijd omdat ik wil weten wat ze gedaan hebben maar ook omdat ik wil weten hoe hun Nederlands is geworden, of dat slechter is geworden in de vakantie, dat kan natuurlijk omdat ze  waarschijnlijk thuis in hun eigen taal spreken. Dit keer viel het me mee, het ging beter met ze.

Ze hadden prachtige verhalen over de vakantie en ze hebben genoten en vooral ook heel veel bijgeslapen en dat is prima dat heb ik ook.

Als opdracht gaf ik ze dat ze een toneelstukje moesten maken over oudejaarsavond. Dit is best wel lastig voor ze. Maar ze kwamen met mooie stukjes. de stukjes varieerden van het bij elkaar zitten en het afsteken van vuurwerk, met natuurlijk een ongeluk waarbij ze hun handen verbranden of de hand er aflag, etc. ze waren weer geniaal.

Daarna ging ik met de leerlingen het gesprek aan over hoe ze nu in hun land oud en nieuw vieren. Dit bleek heel verschillend, in het ene land zoals Syrie vieren ze het eigenlijk heel gewoon, ze zitten bij elkaar met de familie, om twaalf uur zeggen ze gelukkig nieuw jaar in het Arabisch, dan kijken ze naar het vuurwerk en naar bed. ze doen niets speciaals met eten, zoals wij met rolletjes, kniepertjes en met oliebollen, dat kennen ze daar niet.

In Afghanistan doen ze het ook heel eenvoudig, ook geen gedoe, net als in Syrie.

In Eritrea doen ze het anders, dat is wel bijzonder, geen speciaal eten maar wel veel eten maar om 12.00 uur gaan ze met een soort van fakkel naar de buren leggen deze voor de deur neer, waar dan de buurvrouw staat springen er 3 keer overheen om zo de boze geesten te verdrijven en om zo elkaar veel geluk te wensen.. ik ben vergeten te vragen hoe vaak en bij hoeveel buren ze dat doen.. want als je zo de hele nacht door de stad moet rennen lijkt me dat geen pretje om eerlijk te zijn. dan doen wij het toch wat gemakkelijker met het vuurwerk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten