vrijdag 4 januari 2019

Nieuwe kerk/ Hermitage


Afgelopen woensdag was ik ook al in Amsterdam, maar omdat we het zo druk hadden met twee andere musea en natuurlijk bij te praten zijn we niet toegekomen aan de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk, over Boeddha, dus daar moest ik hoe dan ook nog heen, aangezien hij ook binnenkort ophoud dacht ik het een goed idee te vinden om daar maar heen te gaan op de laatste dag van mijn vakantie.. 
Tevens wilde ik ook graag nog even de tentoonstelling zien in de Hermitage, mede omdat daar ook vaak bijzondere tentoonstellingen zijn.

Gelukkig hebben mijn nieuwe buren nog niet door dat de slaapkamers aan de galerij liggen en die schreeuwen er dan ook lustig op los naar elkaar, als iemand beneden staat bij de brievenbus.. Tevens is mijn kastje ook al luidruchtig besproken voor mijn slaapkamerraam.. ik denk dat ik binnenkort maar even moet zeggen dat de ramen niet echt dik zijn en dat het wel erg gehorig is als je er ligt en zij staan te praten voor het raam.. maar ik denk alle begin is moeilijk. men moet ook even leren wat wel en niet kan in een flat...  maar het voordeel was wel dat ik toch redelijk op tijd mijn bed uit was.

De ervaring leert dat als je er heen gaat, je er zo bent met de interliner, nog sneller ben je op Schiphol, daarna loop je door en pak je de trein naar Amsterdam en dan ben je zo in het centrum.. daarna is het gewoon lopen totdat je bij de Hermitage bent.

Aangezien ik een bezinningsmaand heb, wat betekend dat ik alleen maar eten en drinken mag kopen maar verder niets.. is het wel heel karig om in Amsterdam te lopen en niets te kopen..  dat is ff wennen, zeker als je bij een tentoonstelling iets moois ziet maar de ervaring leert dat je door zon maand te doen je ook jezelf leuker gaat vinden omdat je dus niets hoeft te kopen, en dat je dat kan.

De busreis verliep vlot zo ook de overstap op Schiphol . Weet niet wat het is maar aks ik echt iets ga ondernemen  moet ik vaak naar het toilet, ben dus blij met elke tussenstop. De wandeling naar de nieuwe kerk was mooi, bij aankomst kon ik naar binnen maar moest wel 2.50 toeslag betalen, later bij de Hermitage ook. Begin me af te vragen of dit straks overal moet met een museumjaarkaart . Daarmee vergaat wel de lol Uiteindelijk . Maar goed we kunnen er wel goedkoper in. De tentoonstelling van Boeddha was prachtig, zeker met de moderne elementen er in verwerkt. Je kon ook een yoga sessie doen maar aangezien mijn ervaringen van Krul je schaambeen naar binnen, trek je oogballen naar achter, etc heb ik het maar niet gedaan. Wel erg genoten van de tentoonstelling. Lopend door Amsterdam genoten van al het moois om daarna de Hermitage te bezoeken met Classic beauty's. Zoals ik al schreef 2,50 toeslag en dan kon je ook de ite art en de gouden meesters bezoeken .

Helaas viel de beauty's tegen, vond het een kleine tentoonstelling en kon er niet zoveel mee, de tentoonstelling van ite art was een aangename verrassing , dit is kunst wat in Finland wordt gemaakt door kunstenaars die niet zo beroemd zijn en het ook niet willen worden. De Hollandsche meesters is gewoon niet iets wat mij raakt , ik vond het niet zo bijzonder.

Lekker een broodje eiertruffelsalade gegeten met een kop thee en toen rustig richting huis een wel welbestede middag was deze laatste middag van mijn vakantie . 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten