woensdag 23 januari 2019

niet zo slim..


de boosdoener


De jaarlijkse feestlessen zijn weer aangebroken, de lessen in het schimmenspel. De lessen zijn zo leuk altijd omdat het een magische wereld is voor de leerlingen en ze dus iets beleven wat ze wel kennen maar niet de mogelijkheden van herkennen.. Dat maakt het voor mij ook zo leuk deze lessen te geven.

Gaandeweg de jaren dat ik deze lessen geef komen er steeds meer lessen bij, het begon met 1 les, inmiddels zijn het er 4...

De eerste les is altijd met het kleine scherm, daarmee laat ik de technische mogelijkheden zien, dat je niet meer op voorwerpen moet letten maar op vormen. ook laat ik ze daarin raden wat voor voorwerp het is. zo kan een douchekop veranderen van deurklink naar een telefoonhoorn naar een pijp naar een gehoorapparaat van vroeger. of soms roepen ze een speeltje waar sommige mensen heel blij van worden op zijn tijd..

Een lampion is eerst een tafeltennis badje daarna een cd, soms een onderzetter, als ik hem dan open doe met geluid erbij is het ineens een accordion en uiteindlijk zien ze dat het een lampion is.
Geweldig leuk om te doen.

Vandaag ging ik aan de slag met de eerste les schimmenspel met het grote doek.
Het doek had ik vroeg opgehangen, tevens had ik alles klaar gezet voor de eerste groep.

We begonnen de les, met een technische gedeelte, terwijl ik achter het doek bezig ben wat uit te leggen aan een leering wat hij moet doen, hoor ik kinderen lachen.... Dat kan maar waarover geen idee.

Terwijl de les doorgaat, gniffelen er veel maar ik heb nog steeds niets door. Bij de volgende groep was de hilariteit veel groter, jongens rolden van hun stoel af van het lachen.. ik had nog steeds niets door, ik begon me er al aan te irriteren. dus dan stel ik de vraag waarover zij zo lachen.. ze zeiden niets maar wezen naar een hoekje bij de opkomst bij het schimmendoek en toen zag ik het ook ineens
het leek alsof er een giga piempel hing.... Ik ben niet zo gauw van slag, ik lachte mee, en vroeg me af hoe dat nou kon. nou heel eenvoudig dus, het Rendier dat daar al jaren hangt was wat erhangen. Zijn gewei is wat gaan hangen en door de schaduw leek het iets heel anders... 
Zoals ik al zei het gaat bij het schimmenspel niet om het voorwerp maar om de vorm.
ik kon geen duidelijker voorbeeld bedenken dan deze


Geen opmerkingen:

Een reactie posten