zaterdag 12 januari 2019

maakte indruk


Deze foto raakte mij enorm en groep mensen die in Turkije op pleinen en plaatsen staan, ze zeggen niets ze zijn gewoon. Ze staan daar als stil protest.

Als geen ander weet ik uit de verhalen dat dit soms de beste manier is van protest, het raakt mensen, het maakt nieuwsgierig en men kan er niets tegen doen. mensen mogen toch gewoon overal staan..  maar het maakt zoveel duidelijk.

Ooit in Oost- Berlijn, bij de Alexanderplatz was er ook zon protest, de mensen uit Oost gingen bij elkaar staan op een plein en zeiden niets, stonden er avond aan avond om iets duidelijk te maken.
De stasies probeerden er voor te zorgen dat ze begonnen te vechten, zodat ze dan deze vorm van protest konden stoppen, maar de demonstranten hadden het slim bedacht,. op het moment dat een Stasie probeerde iemand tot agressie op te wekken, dan maakten de anderen een lange baan waar bij aan alle kanten mensen stonden en dan gingen  de mensen aan het begin, waar de stasie probeerde problemen te maken, te lopen, zo dwongen ze de stasie te vertrekken uit de groep, het gevolg was dat er geen geweld aan te pas , de stasie buiten de groep stond, dat bleven ze volhouden omdat ze het niet eens waren met het beleid dat er toen werd gevoerd.. hoe het afgelopen is weten we allemaal de muur is gevallen, ook de stasie is opgeheven en is niet meer. 

Men vind nog steeds in huizen in voormalig oost verstopte microfoontjes en camera's die niets meer kunnen omdat ze niet zijn aangesloten maar toch... ze zijn er nog wel...


Daarom wilde ik de foto hierboven even extra belichten, ik geloof in de kracht van het stille protest als je niet anders kan, ik denk dat je meer bereikt als je dat zo doet, zeker in het huidige Turkije.

Ik hoop dat ze het gaat lukken dat ze hun doel voor elkaar krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten