woensdag 2 januari 2019

Cool Japan en Rippeys

Vriend Bart kwam met het voorstel om op 2 januari naar Amsterdam te gaan, hij wilde graag de tentoonstelling Cool Japan zien, maar ook naar het Rariteitenkabinet op het Damrak. Beide dingen was ik voor, ik wilde graag naar het Rariteitenkabinet, maar ook een dagje weg met Bart is altijd een een succes en gezellig.

De tentoonstelling Cool Japan heb ik al in het Volkskundige museum gezien in Leiden, maar inmiddels ben ik erachter dat het Tropenmuseum, Het Volkskundig en het Wereldmuseum onder de zelfde vlag werken, dus het is niet gek dat tentoonstellingen zo rondreizen door deze drie musea.

We gingen keurig op tijd naar Amsterdam de interliner is dan toch wel erg tof, zeker als je daarna op Schiphol overstapt op lijn 397 en zo naar het Museumplein gaat. ben je er zo.. heerlijke rit. Daarna door naar het Tropenmuseum.

Bij aankomst even wat gedoe met de kaart van mijn moeder, Bart was geen moeder maar kon wel zeggen dat hij dan de kaart van zijn moeder had gepakt.. dus het was dom, maar gelukkig mochten we toch naar binnen. Scheelt wel weer 16 euro tenslotte.. Moet het nog even omzetten, maar dat komt goed.

We waren binnen meteen naar het restaurant thee met appeltaart met.. heerlijk. daarna het museum in, De tentoonstellingen die er waren had ik al gezien behalve de tentoonstelling over chocolade met kinderarbeid. de schrijnende verhalen hierover,  ik ben erg geschrokken hoeveel kinderarbeid zit in de chocolade industrie.. gelukkig doet toni chocolonie er de nodige aan en en koopt geen bonen van plantages waar kinderen werken.

De tentoonstelling Cool Japan en ook de tentoonstelling  over de kleding en over de Slavernij, incluis de vaste tentoonstelling boden weinig nieuws.. het was leuk maar niet echt rakend.

Cool Japan vond ik in dit museum minder tot zijn recht komen dan in het museum in Leiden, daar was het wat knusser en overzichtelijker, hier wat minder duidelijk

Daarna zijn we naar het centrum gegaan om lekker wat te eten, dit werd uiteindelijk allebei de helft van een pizza bij de bijenkorf. Daarna door naar Ripleys, rariteitenkabinet.. en wat is dat een leuk museum, de entree is achterlijk hoog, maar het is leuk om daar te lopen, en ook echt genieten
Op mij maakte de gekrompen mensenhoofden heel veel indruk.. ook hoe ze dit deden.. erg indrukwekkend.

Om 17.15 besloten we, na bijna 3 uur in het musuem te hebben gelopen om toch maar naar huis te gaan om niet meer te gaan eten in Amsterdam.

Het was weer een hele gave en mooie dag .









 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten