donderdag 1 november 2018

Beestenboel

Vandaag bedacht ik me voor de ISK  om iets te gaan doen met taal, maar ook met dieren. Ooit in het verleden heb ik een heleboel poppenkastpoppen gekocht, ik spaarde ze namelijk, zoveel mogelijk verschillende uitvoeringen van bijvoorbeeld 1 speciale pop, of de niet doorsnee poppen. Natuurlijk verzand je dan ook meteen in poppen die leuk zijn maar waar je eigenlijk niet zoveel mee kan. Heb bijvoorbeeld alle poppen van de Fabeltjeskrant maar ook van de muppets.. erg leuk en boeiend, 
ik bedenk soms zomaar lessen ter plekken, zo heb ik al bedacht dat ik de leerlingen van klas 2 of 1 een keer ga kijken naar een filmpje van de fabeltjeskrant, en dat ze naar aanleiding daarvan zelf een poppenkastspel moeten maken met de poppen van de Fabeltjeskrant. lijkt me geweldig. Dus dat is nog een lessenserie die ik moet gaan maken en bedenken maar dat gaat zeker lukken, zeker omdat ik weet dat de leerlingen erg houden van poppenspel.

Vandaag dus met de leerlingen aan de hand van poppenkastpoppen de dieren benoemd, ze kregen een pop te zien en moesten raden hoe dat dier heet, dat was best wel moeilijk, zeker als je een panter hebt, of een bever. maar het mooie is ze komen eruit.

Nadat we heel veel dieren hadden benoemd zijn we overgegaan op het spelen van poppenkast met de poppen, waarbij twee leerlingen achter de blokken zaten, met een pop op hun hand en ze moesten een gesprek in het Nederlands voeren.. Dit is natuurlijk leren. maar ook omdat ze niemand zien en via een pop praten durven ze meer en praten ze meer, erg gaaf altijd, ze komen dan los en durven meer woorden te zeggen dan normaal, geweldig vind ik dit.

Daarna met de leerlingen het balwoordspel gespeeld, het werkt simpel.. ik gooi met een bal en zeg een woord en degene die de bal vangt moet dan een woord zeggen die begint met het laatste letter van dat woord het werkt perfect altijd. en is humor..

Kortom het waren weer heerlijke lessen vandaag met de isk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten