donderdag 4 oktober 2018

Wegens succes...

Terugkerend elk jaar, als de eerste klas op kamp is, is het project, Wensen en grenzen voor de tweede klassen.

Elke keer weer is het bijzonder om dit te doen met deze gasten, mede omdat je zoveel verteld en ze zoveel informatie krijgen dat hun oren tuten.m aar dat is niet erg. beter rode oortjes van het luisteren en doen dan rode oortjes van steeds  met hun oortjes op zitten te luisteren naar muziek etc.. kortom het is een goede iets wat we elk jaar weer doen.

Dit keer hadden we als afsluiting een toneelstuk, waarin de diverse onderwerpen aan bod kwamen die behandeld waren in de diverse onderdelen van de lessen. Het leuke was, ik zat er op donderdag bij,dat mij opviel hoe ze luisterden maar ook hoe ze de kennis die ik al had verteld ook weer vertaalden op de vraag of ze wisten wat een loverboy was..

Dit keer had ik hele bijzondere klas, namelijk een jongensklas, ik heb me suf gepiekerd hoe ik dit onderwerp bespreekbaar kon maken, mede omdat ik denk dat deze leerlingen, jongens er misschien niets mee hebben.. dus heb ik besloten om maar te beginnen, meestal midden in de nacht heb ik de meest briljante ideeën die ik dan ook weer vergeet maar dit keer bleef ik het onthouden, ik ben begonnen met de vraag wie er een zusje of een zus heeft, of wie een nichtje heeft.. al die jongens staken natuurlijk hun vinger op want ze hebben of een zusje of een nichtje.. dus toen ben ik begonnen dat dit onderwerp juist extra belangrijk voor hun is omdat ze dan goed en vroegtijdig kunnen inschatten of hun zusje of hun nichtje of een vriendin in de klauwen zit van een loverboy, aangesproken op hun mannelijkheid,... ik moet zeggen het werkte enorm.. ze hingen aan mijn lippen en ik merkte dat ze dit geweldig vonden.

Daarna gingen we kijken naar een aflevering van Rauw en Puur, On line geronseld voor geld, waarin een meisje verteld over haar ervaring met een loverboy(s), wederom de opmerking gemaakt dat ze moesten kijken alsof nu hun zusje daar zat te praten..   de jongens gingen zwaar aangeslagen en helemaal stil het lokaal uit.. het was prachtig om te zien en  mee te maken.


Wederom was het weer een prachtig project waarin we zoveel aandacht besteden aan diverse dingen waarbij de leerlingen hun menig kunnen en mogen zeggen maar ook waarbij we ze toch ook leren wat gezond gedrag is op internet maar ook naar elkaar toe

Ik ben meer dan tevreden



Geen opmerkingen:

Een reactie posten