zaterdag 6 oktober 2018

Gouda.

Zaterdagmiddag, even niets te doen, had ergens vaag een afspraak, maar het was prima dat het niet doorging.. aangezien ik vaak dacht aan Gouda, ooit in het musuem daar geweest was, besloot ik om op zaterdagmiddag maar eens naar Gouda te gaan en dit museum en ook de beroemde kerk  te bezoeken.

Soms moet je afwijken van patronen, wilde eerst naar Leiden maar dacht verandering van spijs doet eten.. en dat klopt ook, Gouda is een mooi stadje om te lopen, het centrum is mooi, minder grote winkelconcerns dan elders dat maakt het wel erg leuk een aantrekkelijk.

Verder was de weg naar het museum prachtig, in het museum waren drie tentoonstellingen, eentje ging over oa Toorop, vond ik boeiend om te bekijken.. daarnaast was er een tentoonstelling over vrouwen van het museum, prachtige kunstwerken gemaakt door vrouwen, maar ook een tentoonstelling over keramiek van mensen die net waren afgestudeerd, dat viel me iets tegen, maar het gebouw is mooi om te lopen, de martelkamer is gruwelijk om in te zijn maar ook weer boeiend en intrigeren hoe mensen zulke dingen kunnen bedenken... gruwelijk..

Nadat ik een dik uur door het musuem had gedwaald ben ik maar eens naar de Sint Janskerk  gegaan, dit is een kerk die vroeger katholiek was maar nu dus protestants is, maar die prachtige glas in lood ramen heeft uit de zestiende eeuw, ik kreeg een audiotour mee en kon dus lopen door de kerk...  ik was aangenaam verrast, wat een grote kerk maar ook wat een prachtige ramen, wat ook een paar prachtige verhalen bij de ramen...

Daarna omdat het nog veel te vroeg was ben ik nog wat gaan lopen door Gouda om ineens bij het verzetsmuseum aan te komen, die nog tot 28 oktober op de plek zit waar ze nu zitten, een oud bankgebouw.. erg mooi, dat gebouw is leuk, de tentoonstelling niet echt groot maar voor mij wel de verrassing van de dag. Zeker omdat in Gouda ook Struikelsteentjes blijken te liggen, die je via een route kan vinden, dus die wil ik ook nog een keer lopen, daarnaast waren er zulke mooie en bijzondere dingen te zien in dit piepklein museumpje over het verzet, dat ik heb genoten..
Leve de musuem jaarkaart, drie musea gezien gratis.. die kaart heb ik er dit jaar dik uit.

Daarna met de lightrail terug naar huis, heerlijk rustig en het was een mooie zaterdagmiddag


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten