zaterdag 4 augustus 2018

De witte maaltijd

Aangezien er aardig wat veranderingen in mijn leven hebben plaatsgevonden, en dit dus met de mannen moest worden gevierd, had ik besloten ze uit te nodigen voor een heerlijke drie gangen menu.

Bij vriendin Kitty hadden wel al een paar keer met de raclette gewerkt en ik vond dat heerlijk. Dus ik had besloten om met de mannen dit maar eens te gaan doen.

Dagen van te voren was ik al bezig met voorbereidingen, alles gekocht, en de tafel mooi gemaakt, tevens al gevraagd wat de mannen willen drinken etc, zodat ik genoeg in huis zou hebben maar ook wat ze willen drinken en wat ze lekker vinden. je moet tenslotte je gasten eren  en verwennen als ze komen eten.
 
Natuurlijk vind ik het dan leuk om in een thema te werken, maar aangezien ik toch wel erg grondig ben geweest met opruimen, moest ik het anders verzinnen, dus bedacht ik me, ik ga in een kleur werken. Elk onderdeel heeft iets van die kleur, ook het servies.. dit werd dus Wit.., niet zo moeilijk, tenslotte is de kaas van de raclette heel licht geel, je zou het met een beetje fantasie wit kunnen noemen, daarbij komen er ook zilvervliesuitjes, die zijn zeker wit,  en en witlofsalade.. daarnaast zit er natuurlijk ook wel wat kleur bij voor de sier.

Tevens had ik voor de mannen een heel mooi sierlijk pillendoosje gekocht als meeneem cadeautje, waarin ik twee pillen had gestopt tegen maagzuur. Ik dacht na al dat kaas is het soms handiger om even iets te hebben wat het zuur van je maag weer in balans brengt. Het is best wel vet tenslotte die kaas.

Deze ochtend heel vroeg op gestaan omdat ik toch wel, naast het simpele hoofdgerecht, wat ingewikkelde gerechten had te maken,. ten eerste de aspergesoep, dat nogal bewerkelijk is, daarna het verborgen toetje, het recept van vriendin Yvon, wat erg lekker is, en wel veel wegen en afwegen is maar wel erg gaaf is om te presteren.

Het voorgerecht was gemakkelijk, Aspergesoep, wat een gedoe is dat altijd om te maken, maar gelukkig was ik al heel vroeg begonnen, daarbij wat brood en een kruiden een een zeezout boter, is al gauw meer dan genoeg voor de gasten. 

Als hoofdgerecht dus de raclette met zilvervliesuitjes, augurken, komkommer op het zuur, gekookte aardappels, witlofsalade, en een gemengde salade ( deze salade heb ik maar even geskipt omdat we ineens met 3 personen waren).

Als toetje had ik een verborgen toetje,. Ooit kwam vriendin Yvonne hier mee aan zetten, ze zette 6 potjes op tafel met een plantje erin, en dat was het..  maar tijdens toetjes tijd, pakte ze een bakje, ze deed het plantje eruit en begon het toetje te eten.. zo geniaal en zo leuk en verrassend, dus dat heb ik ook maar gemaakt een witte chocolade mouseachtig iets. Ik had bij de Action wat witte nepbloemen gekocht zodat ik die er in kon zetten als een soort van tafelversiering.

Als afsluiting had ik 12 witte bonbons gehaald, in diverse smaken en vullingen,zodat de maaltijd compleet was met daarbij natuurlijk de thee en koffie etc.


Helaas moest vriend Frans afzeggen omdat het OV te warm was in deze hitte.. balen, zeker omdat ik er naar uitgezien had hem ook weer te zien en weer eens ouderwets met elkaar te kletsen en te eten. maar goed  het is niet anders.

De mannen waren zoals te verwachten was, heerlijk op tijd, ze waren meteen al in de ban van mijn auto ze vonden hem geweldig leuk en waren er erg enthousiast over, ze zaten er dan ook meteen in. Daarnaast werd mijn keuken bewonderd en ook goedgekeurd, dus ik ben tevreden. Het nieuwe schilderij werd ook opgemerkt. Kortom het was een gave avond

Zo tijdens het eten van de Raclette, vertelde Rick even dat hij niet van chocolade  fondue houd, voor mij een mooie reden, toen het hoofdgerecht op was, even meteen de boel op scherp te zetten, om te zeggen
"nou aangezien het nagerecht door jou al is afgebrand, zal ik dan maar de bloempot ontmantelen en dat opeten.,,!"die koppen van die twee mannen, eerst ongeloof daarna verbazing en uiteindelijk helemaal enthousiast over dit toetje.. ze hebben er van genoten. Het grappige was, dat vertelden ze, terwijl ik in de keuken bezig was, dat ze het zo gek vonden dat ik bij een kunstbloem aarde had gedaan in een potje..  maar ja dat zal wel de creatieve geest zijn van hem..

We hebben heerlijk gegeten en bij gekletst, wat is een avond met vrienden toch altijd kostbaar en waardevol omdat je gewoon jezelf kan blijven en zijn.. en vooral ook omdat je dus gewoon intens kan genieten van het alleen al samen zijn met elkaar.

 ben helaas vergeten om veel foto's te maken van de gerechten, maar toch wel een paar

de tafel in de eerste opstelling

het toetje dat de hele avond op de tafel stond


kruidenboter met turks brood

de schaaltjes met raclette kaas.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten